Calmann-Lévy, 1977.
Introducere. Tehnică şi societate
Teza lucrării: Tehnica nu se mulţumeşte să fie şi, în lumea
noastră, să fie factorul principal sau determinant, ea a devenit Sistem.
Stadiul Societăţii tehnologice este acum depăşit.
Raymond Aron a definit societatea industrială. Acest model
corespunde cu ceea ce a fost societatea occidentală în secolul XIX. În momentul
în care faptul industrial se dezvoltă, toată organizarea socială este afectată.
Faptul industrial constă în multiplicarea maşinilor şi o anumită organizare a
producţiei.
Seurat: “Pe calea gigantismului, devine rezonabil să mergi
până la limita posibilului, concentrând întreprinderile pentru a le permite să
fie la scara celor mai mari maşini existente.”
Suerat, despre complexificare: “Problemele puse de gigantism
solicită soluţii adesea la frontiera universului explorat al Tehnologiei.”
Cu prezenţa calculatorului, procesul tehnologic se
cerebralizează.
După o perioadă în care tehnica şi maşinismul-industrie s-au
interpătruns, cele două acum se află în opoziţie. Industrialismul dezvoltă un
sistem centralizat, ierarhizat, cu creştere lineară, implicând diviziunea
muncii, separaţia între mijloace şi scopuri. Tehnica modernă duce la
descentralizare, supleţe, suprimarea ierarhiei, a diviziunii muncii, presupune
creştere polivalentă, reintegrează scopurile în mijloace şi economiseşte
efectiv munca.
Se vorbeşte despre “societatea birocratică”: principiul
ordinii, metodei, neutralităţii, organizării, eficacităţii.
Se vorbeşte despre societatea serviciilor sau societatea
terţiară. Serviciile n-ar fi cunoscut această formidabilă dezvoltare fără
aportul tehnologiei.
“Societatea de consum” este un slogan util pentru
propagandă.
Apropiat este şi “societatea abundenţei”.
McLuhan vorbeşte despre “mass media”: noile media sunt
esenţialmente şi înainte de orice media tehnice, produse ale progresului
tehnic, îl însoţesc, îi sunt strict asociate, derivă din fiecare modificare
tehnică.
Situaţioniştii vorbesc despre societatea spectacolului.
Consumul este un spectacol, la fel ca şi activitatea politică, şi petrecerea
timpului liber, şi munca, şi viaţa familială şi revoluţia.
Tot ceea ce constituia viaţa socială (muncă, distracţie,
religie, cultură, instituţii), tot ceea ce forma un ansamblu lax şi complex, în
care se insera viaţa reală, în care omul găsea deopotrivă o raţiune de a trăi
şi o angoasă, toate aceste activităţi sunt acum tehnicizate, omogenizate,
integrate într-un nou ansamblu care nu este societatea.
Megamaşina ar fi sistemul social complet organizat,
omogenizat, în care societatea funcţionează ca o maşină şi în raport cu care
oamenii sunt rotiţele. Primele megamaşini au fost societăţile egipteană şi
mesopotamiană. În ele, libertatea umană este suprimată.
Societatea tehnologică este cea în care s-a instalat un
sistem tehnologic. Dar, fiind două lucruri diferite, între ele se află o stare
de tensiune, eventual dezordine şi conflict.
Tehnocraţii au ca misiune supunerea întregii realităţi
sociale la sistemul tehnologic.
Prima parte. Ce este tehnica?
Capitolul întâi. Tehnica în calitate de concept
Etapele Tehnici sunt asimilate etapelor creşterii
industriei. Prima revoluţie industrială – cărbunele ca sursă energetică. A doua
revoluţie industrială – electricitatea. A treia
- energia atomică. A patra – computerul.
Tehnica în ipostaza de sistem: tehnicile combinate între ele
şi privind totalitatea acţiunilor sau a modurilor de viaţă omeneşti capătă o
importanţă calitativă diferită.
Se fac confuzii între Tehnică şi Ştiinţă, între Tehnică şi
Maşină, între Tehnică şi Economie.
Există diferenţe între conceptul de Tehnică şi cel de
Tehnologie.
Capitolul II. Tehnica în calitate de mediu
Ne raportăm adesea la tehnică în calitate de mod de acţiune
care-i permite omului să facă ceea ce nu putea face prin propriile sale
mijloace. Numai că este mult mai important să considerăm aceste “mijloace” ca o
mediere între om şi mediul natural.
Atunci când există mediere între om şi natură prin intermediul
tehnicii, toate celelalte medieri (poetică, magică, mitică, simbolică) tind să
dispară.
Avem impresia că dezvoltarea tehnicii are loc prin
intermediul omului, sau al masei. Însă ne scapă faptul că omul se află în
interiorul sistemului şi că asupra lui se exercită presiuni. Ceea ce este acum
posibil datorită tehnicii mediază dorinţa şi opinia publică se formează pornind
de la acest lucru. Medierea prin tehnică este sterilă şi sterilizantă,
contrariu tuturor sistemelor de mediere anterioare care erau plurivoce,
echivoce, instabile în aplicare şi în acelaşi timp profund înrădăcinate într-un
inconştient bogat şi creator. În cele din urmă, relaţia dintre Tehnică şi om
este una nemediată. Altfel spus, lipseşte o gândire pentru care Tehnica să fie
doar un obiect. Acum conştiinţa a devenit simplul reflex al mediului
tehnologic. Mesajul pe care omul încearcă să-l transmită a devenit purul reflex
al sistemului tehnologic, al obiectelor tehnice. Căci sistemul invadează
totalitatea vieţii şi practica socială în întregime. Astfel sistemul tehnologic
mediator devine mediator universal, excluzând orice altă mediere decât a sa.
Există o mediatizare tehnică a relaţiilor umane, care are ca
rezultat favorizarea relaţiilor la distanţă în detrimentul relaţiilor în
apropiere, care nu au nevoie de intermedierea tehnică. Rezultatul este un
sentiment crescând al singurătăţii umane într-o lume a comunicărilor
generalizate.
Omul a schimbat mediul natural cu mediul tehnologic. Oraşul,
în care trăieşte omul modern, este produs esenţialmente al tehnicii. Pentru
copii, este mai util să cunoască regulile de circulaţie decât informaţii vitale
legate de viaţa în natură.
Lumea în care se mişcă omul este un mediu mecanic. Astfel,
omul dobândeşte o cunoaştere specifică acestui mediu şi comportamente relative
la acest mediu.
Gândirea tehnologică este profund diferită de gândirea
sălbatică (aplicată mediului natural). Gândirea tehnologică duce la sciziunea
între oameni, gândirea sălbatică la comuniune. Şi aceasta se manifestă prin
dificultatea sau imposibilitatea simbolizării. Una dintre cele mai mari
pierderi ale omului modern priveşte facultatea simbolizării.
Ca oameni moderni, nu mai suntem chemaţi să utilizăm
tehnica, ci să trăim cu ea şi în mijlocul ei.
Invazia obiectelor duce la dispreţul pentru obiecte.
Acumulăm ca să aruncăm.
Structuralismul nu este o gândire creatoare, ci produsul
primatului mijloacelor. Singura lui preocupare este cum funcţionează ceva.
Odată tehnologizate, Natura şi Societatea nu mai sunt ce
erau înainte.
“Epuizarea” resurselor umane este nu rezultatul utilizării
abuzive a tehnicilor, ci în mod esenţial constituirea tehnicii ca nou mediu al
omului.
Fragmentarea impusă de diviziunea muncii devine fragmentarea
vieţii şi a societăţii.
Tehnica este simplificatoare, reductrice, operaţională,
instrumentală şi reordonatoare. Orice era natural este redus la nivelul de
obiect manevrabil. Tot ce nu poate fi redus, îşi pierde valabilitatea.
Mediul tehnologic este caracterizat prin creşterea
abstracţiei şi a controlului. Este evident că în aceste condiţii este puţin
favorabil spontaneităţii, creativităţii, şi nu poate cunoaşte ritmuri vii. Tot
ceea ce nu este în acord cu acest mediu devine intolerabil. Astfel, caracterul
radical al mediului tehnologic îl face exclusiv.
Avem din ce în ce mai mult impulsul de a considera că totul
devine o problemă tehnică, că orice situaţie ţine de o tehnică.
Există tendinţa unei adevărate închideri în mediul
tehnologic. Limbajul se reduce la un anumit număr de structuri, funcţii şi
mecanisme.
Capitolul III. Tehnica în calitate de factor determinant
Sociologii şi istoricii nu mai cred în cauzalitate în
disciplinele lor respective. Fenomenele se determină reciproc, se pot descrie
interacţiuni, stabili corelaţii, analiza sisteme, descoperi structuri
diferenţiale, dar este imposibil de precizat ce fapt provoacă un altul.
Dacă analizăm problemele majore ale societăţii noastre
globale (occidentală 1970), ne dăm seama că cele mai multe dintre ele sunt puse
de asemenea manieră încât apar ca fiind constituite din date contradictorii.
Din cauza acestui lucru, în privinţa lor se pot susţine poziţii diametral
opuse.
În problemele socio-politice ale societăţii globale
industriale, factorul determinant principal, dacă nu unicul, este sistemul
tehnologic.
Problema etatizării este unul dintre fenomenele majore şi
caracteristice societăţii noastre. Contradicţie: pe de o parte suntem în
prezenţa unei creşteri a statului, pe de alta a unei descreşteri a funcţiei
politice. Creşterea statului este o creştere a funcţiei, a organismului şi a
organizării.
Am trecut de la statul-jandarm din secolul XIX la
statul-providenţă din secolul XX.
Cetăţeanul, ca individ, este din ce în ce mai puţin capabil
să aibă o opinie asupra problemelor reale cu care se confruntă un stat modern.
Are din ce în ce mai puţine posibilităţi să-şi exprime opinia şi să acţioneze
cu adevărat asupra politicii. În faţa deciziilor administrative, cetăţeanul nu
poate face nimic.
Ceea ce e remarcabil este faptul că omul politic tradiţional
are din ce în ce mai puţine puteri veritabile. Omul politic are din ce în ce
mai puţină autonomie, fie şi prin faptul că atunci când ia o decizie este
condiţionat de deciziile anterioare. Odată decizia luată, aceasta îi scapă,
ajunge în mâinile administraţiei, care o implementează. Or, punerea în practică
este de departe mai importantă decât ideea.
Omul politic este dependent de trei categorii de personaje:
experţii, tehnicienii şi administratorii (la rândul lor, aceştia sunt
tehnicieni ai organizării şi execuţiei).
Sub influenţa tehnicii, statul în ansamblu se modifică. Se
naşte un stat tehnologic, un stat având mai ales funcţii tehnice, o organizaţie
tehnică şi un sistem de decizii raţionalizat.
Problemă: creşterea demografică trebuie să fie legată de
creşterea economică? Este posibil ca cele două fenomenele să se condiţioneze
reciproc. Indiscutabil însă la momentul actual creşterea economică este rodul
tehnicii.
Distracţiile sunt strict necesare în societăţile occidentale
şi nu reprezintă o creştere a nivelului de trai. Ele sunt indispensabile pentru
a compensa lipsa de interes pentru muncă, deculturarea progresivă pe care o
aduce specializarea, tensiunea nervoasă datorată excesivei rapidităţi a tuturor
operaţiunilor, accelerarea progresului care cere adaptări dificile. Tot ceea ce
e provocat de dezvoltarea tehnologică nu poate fi tolerat decât dacă omul
găseşte compensaţii.
Pentru a efectua o nouă creştere de producţie de bunuri
utile, trebuie o cantitate din ce în ce mai mare de putere tehnică aplicată în
sectoare indirect utile.
Tehnica modifică radical atât raporturile umane cât şi
schemele ideologice sau calităţile omului însuşi.
Ceea ce pare să caracterizeze mai profund omul care trăieşte
în mediul tehnologic este voinţa sa pentru putere.
Tehnologizarea este o mutaţie formidabilă a spiritului
omenesc. Cultura tehnologică este fără savoare şi fără importanţă. Cultura
izvorâtă din tehnică este inversul absolut al culturii concepute ca:
a) patrimoniu ereditar de opere, gânduri şi tradiţii;
b) dimensiunea continuă a unei reflecţii teoretice şi
critice, transcendenţă critică şi funcţie simbolică.
Cultura de consum nu este făcută să dureze. Din cauza
tehnicii, ansamblul cultural a suferit o mutaţie.
Toate societăţile tradiţionale sunt societăţi ierarhice.
Societatea tehnologizată este o societate egalitară. Tehnica nu poate suporta
discriminările iraţionale, structurile sociale fondate pe credinţe. Exigenţa de
egalitate absolută nu este nimic altceva decât produsul ideologic al aplicării
nelimitate a tehnicii.
Inclusiv structura proprietăţii s-a schimbat. Mai puţin
contează câţi bani are individul, cât contează banii pe care îi poate cheltui
(participarea acţionarilor la beneficii, asigurările medicale, loc de muncă,
dreptul la pensie etc.).
Din cauza tehnologiei, omul modern trebuie să fie pregătit
să-şi schimbe meseria de 2-3 ori de-a lungul vieţii.
Tehnica a modificat întreg ansamblul relaţiilor umane
inter-individuale sau globale.
Problema centrală, de natură metafizică, nu mai este pentru
om existenţa lui Dumnezeu şi existenţa lui personală în funcţie de acest mister
sacru, ci conflictul între raţionalitatea absolută a calculatorului şi ceea ce
până astăzi constituia persoana lui: acesta este pivotul oricărei reflecţii
actuale, şi pentru mult timp, singura chestiune filosofică. Iar calculatorul nu
este altceva decât tehnica, nimic în plus.
Capitolul IV. Tehnica în calitate de sistem
1. Idee generală
Deutsch: sistemul este un ansamblu de părţi sau de
sub-sisteme care inter-acţionează astfel încât componentele au tendinţă să se
schimbe atât de încet încât pot fi considerate provizoriu drept constante.
Sistemul este un ansamblu de elemente în relaţie unele cu
celelalte de aşa manieră încât orice evoluţie a unui element provoacă o
evoluţie a ansamblului şi orice modificare a ansamblului se repercutează asupra
fiecărui element.
Elementele care compun sistemul prezintă un fel de
aptitudine preferenţială de a se combina între ele mai degrabă decât de a intra
în combinaţie cu factori externi.
Sistemele sunt dinamice, iar inter-relaţiile dintre părţi nu
sunt precum cele care există într-un motor: într-un sistem factorii care
acţionează modifică celelalte elemente şi acţiunea nu este repetitivă ci
constant inovatoare.
Sistemul tehnic conţine ideea de instabilitate şi de progres
în sine. Tehnica este sistem în aceeaşi manieră în care cancerul este sistem.
Cancerul inserat în alt sistem viu este el însuşi organism – dar incapabil să
trăiască pe cont propriu. Sistemul tehnologic trebuie să paraziteze un sistem
societar viu. Dar, ca şi în cazul cancerului, proliferarea tehnicii nu lasă
corpul social intact, nici nu permite diferitelor sale elemente să se dezvolte
prin ele însele şi pentru ele însele.
2. Calificarea sistemului
Putem vorbi despre o tehnicizare totală atunci când fiecare
aspect al vieţii omeneşti este supus controlului şi manipulării, experimentării
şi observaţiei de aşa manieră încât să se obţină în toate circumstanţele o
eficacitate demonstrabilă.
Sistemul are o asemenea amplitudine încât nu putem spera să
revenim în urmă. Detehnicizarea este utopică.
Sistemul tehnologic este pur imaginar: nimeni nu-l vede
niciodată. Ceea ce vedem sunt oameni utilizând instrumente. La rigoare, tehnica
nici măcar nu există.
Şi totuşi, a spune că vezi copacii dar nu vezi pădurea nu e
un semn de mare perspicacitate intelectuală. A spune că vezi tehnicile dar nu
vezi sistemul tehnologic ţine de aceeaşi eroare intelectuală.
Ar fi o eroare să credem că tehnica este obiect, iar omul
este subiect.
Aparent, fiecare sector se dezvoltă independent de
celelalte, fiecare om fiind scufundat într-un domeniu tehnic separat, căruia îi
cunoaşte tehnica profesională.
Există un reflex de panică ce decide în privinţa celor mai
multe dintre aprecierile intelectuale legate de inexistenţa sistemului
tehnologic. Intelectualilor le repugnă să admită că există o organizare
specifică a tehnicii, relativ independentă de om, o schematizare a vieţii pe
care o face tehnica.
În ceea ce priveşte societatea noastră, este mult mai puţin
importantă evoluţia rapidă a elementelor vechi în raport cu apariţia unei
structuri şi a unui ansamblu de funcţii radical noi. Din momentul în care sistemul
tehnologic a devenit structura societăţii noastre, nu se mai poate vorbi despre
“schimbare rapidă” ci de consecinţele normale previzibile şi aproape unilineare
ale mutaţiei anterioare.
Aspectele sistemului tehnologic:
a) specificitatea (tehnicile nu sunt comparabile cu nimic,
dar posedă între ele caracteristici similare);
b) toate părţile sunt în corelaţie, o corelaţie accentuată
de tehnicizarea informaţiilor; consecinţa 1: nu se poate modifica o tehnică
fără să se provoace modificarea unui mare număr de alte obiecte şi metode;
consecinţa 2: combinaţiile între tehnici produc efecte tehnice, dau naştere la
noi obiecte şi noi metode.
Teoria informaţiei este o gândire mediatoare între diversele
tehnici. Ea intervine ca ştiinţă a tehnicilor şi ca tehnică a ştiinţelor.
Cu cât tehnica se dezvoltă, cu atât cresc lucrările legate
de informaţie. Producţia materială şi deplasarea obiectelor fizice a devenit
secundară în raport cu aceste activităţi imateriale.
Informaţia ştiinţifică a fost întotdeauna atrăgătoare,
neliniştitoare, însă în momentul de faţă în centrul lumii noastre se află
trecerea permanentă a unei uriaşe cantităţi de informaţie operaţională de la un
sector tehnic la altul. Acest lucru nu s-ar fi putut întâmpla fără
calculatoare.
Calculatorul este o enigmă. Niciodată nu am fost în prezenţa
unui aparat atât de ambiguu, a unui instrument părând să conţină tot ce poate
fi mai bun şi mai rău, şi mai ales a unui mijloc căruia suntem incapabili să-i
anticipăm posibilităţile efective.
Orice progres tehnic creează şomaj şi locuri de muncă cu
caracter compensatoriu, însă nu întotdeauna cei care devin şomeri sunt
recuperaţi în noile locuri de muncă.
Incognoscibilitatea reală a calculatorului, la nivelul cel
mai simplu.
Calculatorul va fi instrument de centralizare (dictatură)
sau descentralizare (democraţie)?
Calculatorul rămâne un simplu instrument inert cu care omul
va face ceea ce va voi sau în curând robotul va deveni autonom şi va înlocui
omul?
Cu calculatorul, gândirea omului devine inutilă. Tehnicile
sunt procesele de exteriorizare a capacităţilor omului. Cu calculatorul,
ultimul pas s-a făcut. Calculatorul este ultima etapă a evoluţiei omului.
Funcţionarea creierului uman este de tip non-formal. Există
întotdeauna în gândirea umană o parte de imprevizibilitate şi de surpriză care
rămâne inaccesibilă calculatorului.
Decizia luată de om nu este niciodată soluţia unei probleme
(ceea ce calculatorul poate oferi) ci ruperea unui nod gordian (ceea ce
calculatorul este incapabil să facă).
Calculatorul permite sistemului tehnologic să devină
definitiv un sistem. Funcţia calculatorului este aceea de a integra părţile
diferitelor sub-sisteme tehnologice.
Departe de a simplifica lucrurile, calculatorul a adus mai multă
complexitate vieţii.
Ideologia robotului servitor sau rebel, ori cea a
calculatorului care înlocuieşte în cele din urmă omul în procesul evolutiv al
fiinţelor, toate acestea sunt poveşti care dovedesc că cei care vorbesc despre
calculator n-au înţeles încă nimic legat de ceea ce este calculatorul şi
procedează prin antropomorfizare.
Calculatorul ne plasează într-o situaţie radical nouă, în
legătură cu care aplicaţiile aparent magice ale acestui aparat nu ne dau decât
o idee falsă. Calculatorul este creatorul unei noi realităţi. Universul
fabricat de calculator este format din cifre, sintetic, globalizant,
indiscutabil.
În măsura în care va avea loc integrarea omului şi al
calculatorului, aceasta va antrena excluderea gândirii dialectice, a
raţionamentului dialectic şi pe aprehensiunea dialectică a realului.
Calculatorul este fundamental non-dialectic, este fondat pe principiul exclusiv
de non-contradicţie.
Constatăm că fiecare element nou adus de către tehnică ar
putea fi un element de libertate suplimentară, dar şi un factor de dictatură.
Optimismul legat de tehnologii este o simplă operaţiune de
anestezie inconştientă. Întotdeauna când se văd rezultatele concrete,
invariabil se spune: “Dar nu era deloc ceea ce am prevăzut.”
Toate informaţiile privind un individ pot fi reunite, cu un
lux de detalii la care nu ne putem gândi (toate infracţiunile şi
contravenţiile, toate operaţiunile medicale, toate operaţiunile bancare etc.).
În faţa acestei totalizări, se propun reglementări juridice privitoare la
utilizarea acestor fişiere. Altfel spus, tot ce-am găsit este un ansamblu de
mijloace de protecţie perfect desuete. Nu există nicio şansă ca regimul juridic
să fie util.
3. Caracterele sistemului
Sistemul tehnologic este compus din sub-sisteme. Fiecare
ansamblu este acum legat şi condiţionat de celelalte.
Sistemul tehnologic este suplu, chiar dacă sub-sistemele
sunt rigide.
Sistemul tehnologic produce mecanisme de conformare a
oamenilor din ce în ce mai eficace.
Sistemul tehnologic tinde să fie din ce în ce mai abstract
şi mai discret.
Adevăratul conformism social este conformismul în raport cu
tehnologia.
Nu avem parte doar de haosul provocat de tehnică, mai există
şi o organizaţie centralizată rigidă care nu poate provoca, date fiind
dimensiunile sale, decât incoerenţe.
În cadrul unui război, tehnica îşi prezintă aspectul cel mai
brutal şi mai nemilos.
Caracterul fundamental al creşterii tehnologice este
economia de timp. Este creatoare de timp şi consumatoare de spaţiu.
Sistemul tehnologic îşi elaborează propriile procese de
adaptare, de compensare, de facilitare.
Sistemul tehnologic, confruntat cu dificultăţile de adaptare
ale omului, produce satisfacţii şi compensaţii care facilitează creşterea şi
funcţionarea sistemului. Creativitatea şi non-conformismul sunt valori
fundamentale ale societăţii tehnologice, lucru care implică pentru a progresa
nu o pasivitate ci o adeziune entuziastă la schimbare.
Cu cât sistemul este realmente mai opresant, cu atât omul
trebuie să compenseze prin afirmarea propriei independenţe, cu cât sistemul
distruge mai mult relaţiile umane, cu atâta omul trebuie să se afirme mai
altruist (“lubrificarea socială” despre care vorbeşte Baudrillard).
Probleme puse de calculator:
a) sexualitatea tehnicizată nu este dragoste;
b) jocul practicat cu aparate complexe nu este echivalentul
jocului copilului cu un băţ;
c) natura reconstituită cu ajutorul tehnicii nu este natura;
d) non-conformismul funcţionalizat nu este existenţial.
Calculatorul ne trimite într-un univers artificial, de
iluzii şi de asemănări.
Sistemul tehnologic s-a putut dezvolta cu atât mai mult cu
cât tehnica a fost asimilată de grupuri care s-au identificat cu ea.
Replierea pe limbaj, pe magia verbală, din cauză că nu mai
stăpânim universul tehnologic, este expresia mecanică a reacţiei compensatorii
a sistemului tehnologic. Studiile structuraliştilor asupra limbajului ţin de
tehnicizare.
Sistemul tehnologic are o lege, cea a evoluţiei indefinite a
tehnicii. Este un sistem de expansiune permanentă. Orice contestare, orice
perturbare în sistem nu este nimic altceva decât provocare, o solicitare pentru
ca noi tehnici, noi organizări, noi proceduri să fie puse în practică,
integrând de fiecare dată un număr şi mai mare de date. Sistemul nu are niciun
obiectiv, nicio intenţie, el se dezvoltă pur şi simplu.
4. Absenţa feed-back-ului
Sistemul tehnologic este lipsit de retroacţiune, adică mecanismul
care intervine atunci când un ansamblu, un sistem în mişcare, comite o eroare
de funcţionare, pentru a rectifica această eroare la sursă, la originea
mişcării. Feed-back-ul implică un control al rezultatelor urmat de o
rectificare a proceselor atunci când rezultatele controlate sunt nocive sau
nesatisfăcătoare.
Atunci când se constată dezordini şi iraţionalităţi,
sistemul tehnologic intervine cu procese compensatorii. Dar sistemul continuă
să evolueze în aceeaşi direcţie. Ca un sistem atât de vast să poată avea un
comportament autoregulator, ar trebui ca reacţiile sale să fie fondate pe un
model al relaţiilor sale cu mediul care să-i dea fără încetare instrucţiuni
(ex: religia, legile tradiţionale etc.). Or, sistemul tehnologic are o
dominaţie absolută asupra mediului.
Probleme care nu pot avea soluţie tehnică:
a) caracterul totalitar al sistemului;
b) complexificarea indefinită;
c) reconstituirea mediului uman care a fost distrus;
d) căutarea calităţii vieţii;
e) tendinţa spre dislocaţie în urma dispariţiei controalelor
calitative;
f) calculul costurilor non-economice;
g) denaturalizarea omului odată cu dispariţia ritmurilor
naturale, a spontaneităţii şi a creativităţii;
h) incapacitatea judecăţii morale din cauza puterii.
Constatarea efectelor calitative ale tehnicii nu ţine de
tehnică. Retroacţiunea sistemului tehnologic trece în mod necesar prin
conştientizarea efectelor majore ale Tehnicii, efectuată de către omul inclus
în sistem.
A doua parte. Caracteristicile fenomenului tehnic
Primul capitol. Autonomia
Caracterul autonom al Tehnicii constă în concretizarea sa:
existenţa unei scheme concrete de invenţie organizatoare care rămâne
sub-adiacent şi stabil indiferent de vicisitudinile şi avatarurile obiectului
tehnic. Forma cea mai elementară a autonomiei tehnice este cea a maşinii în
raport cu mediul. Tehnica autonomă înseamnă că ea nu depinde decât de
ea-însăşi.
Fiecare element tehnic este mai întâi adaptat sistemului
tehnologic, în raport cu care se dezvăluie adevărata sa funcţionalitate, cu
mult mai mult decât în raport cu o nevoie omenească şi cu o ordine socială.
Tehnica modifică în mod radical obiectele la care se aplică,
ea însăşi fiind foarte puţin modificată în privinţa propriilor caracteristici.
Există o anumită autonomie a tehnicii inclusiv în raport cu
ştiinţa. Chiar şi în absenţa cercetării fundamentale, tehnica ar putea continua
să înainteze în virtutea logicii interne.
Se poate vorbi despre sfârşitul inocenţei ştiinţifice, nu
mai există ştiinţă neutră sau ştiinţă pură. Orice ştiinţă are consecinţe
tehnice. Aspectul tehnic domină aspectul epistemic.
Orice ştiinţă, în momentul în care devine experimentală, depinde
de tehnica capabilă doar ea să reproducă tehnic fenomenele.
Există tehndinţa de a constrânge Natura să se conformeze
modelelor teoretice, de a reduce natura la artificialul tehno-ştiinţific. În
aceste condiţii, ştiinţa devine violenţă iar tehnica – putere. Metoda
ştiinţifică însăşi determină vocaţia tehnicii de a deveni tehnică a puterii.
Statul este înzestrat cu cele mai mari mijloace de putere de
către tehnică, or statul fiind el însuşi organism al puterii, nu poate merge
decât în sensul creşterii, este strict condiţionat de către tehnică să nu ia
decât decizii în sensul creşterii puterii, a sa şi a corpului social.
Habermas: “Cum să reconciliezi tehnica şi democraţia?”
Până astăzi, statul a fost, sub toate formele sale,
socialist sau nu, un organism de opresiune, de represiune, de eliminare a
opozanţilor, de constituire a unei clase politice care să guverneze în folos
propriu. Cum ar putea statul să ne apere împotriva tehnologiei, când el însuşi
este format din oameni şi din structuri din ce în ce mai tehnice. Dimpotrivă,
dominat de imperativul tehnic, statul va conduce la o societate de o sută de
ori mai opresivă.
Atunci când statu ia decizii pur politice, atunci când omul
politic decide singur, pe plan tehnic se produc dezastre.
Tehnica în panorama intelectuală joacă acelaşi rol ca
elementul spiritual în Evul Mediu sau ca ideea de Individ în secolul al
XIX-lea.
Nu e sigur că ar exista vreun raport între marile episoade
ale invenţiei tehnice şi structura economică sau socială.
Industria este ea însăşi un produs al tehnicii.
Autonomia tehnicii constă în faptul că economia poate fi un
mijloc de dezvoltare, o condiţie a progresului tehnologic, sau invers poate fi
un obstacol, niciodată nu-l determină, nici nu-l provoacă, nici nu-l domină. Nu
legea economică se impune fenomenului tehnic, legea tehnicului ordonă,
orientează şi modifică economia.
A modifica un sistem politic sau un sistem economic este
astăzi perfect ineficace şi nu schimbă condiţia autentică a omului pentru că
aceasta este astăzi definită prin mediul său şi prin posibilităţile sale
tehnice, iar impactul revoluţiilor politice şi economice asupra sistemului
tehnologic este practic nul.
Unul dintre efectele autonomiei tehnicii este faptul că
tehnica devine factorul principal în clasificarea domeniilor de activitate, ale
orientărilor ideologice.
Cele cinci aspecte ale autonomiei tehnicii în raport cu
morala şi cu valorile:
a) tehnica nu progresează în funcţie de un ideal moral, nu
caută să realizeze valori, nu vizează o virtute sau Binele;
b) tehnica nu suportă nicio judecată morală; autonomia
pretinsă se exprimă în felul următor: morala trebuie să judece probleme morale,
problemele tehnice au nevoie de judecăţi tehnice;
c) tehnica nu tolerează să fie oprită dintr-un motiv moral;
d) pentru omul modern este de la sine înţeles că tot ceea ce
este ştiinţific este legitim, precum şi tot ceea ce este tehnic; tot ceea ce se
face în sistemul tehnologic este legitim în sine, fără referinţă exterioară; nu
se mai pune nici problema adevărului, nici cea a binelui, nici cea a
finalităţii;
e) independentă de morale şi judecăţi, legitimă în sine,
Tehnica devine forţa creatoare de noi valori, a unei noi etici.
Simplism: Nu mai suntem în epoca primitivă în care lucrurile
erau bune sau rele în sine; lucrurile nu sunt decât ceea ce omul face din ele.
Totul se reduce la om. Tehnica nu este nimic în sine.
A afirma că morala nu se mai aplică invenţiei şi operaţiunii
tehnice conduce în realitate la a spune că orice acţiune efectivă a omului
scapă acum eticii. Autonomia tehnicii duce la amoralizarea omului.
Tehnicienii trăiesc într-o lume tehnologică autonomă. Ei
admit că specialiştii în probleme morale, filosofii, sociologii, teologii
redactează lucrări în privinţa tehnologiei, dar acestea nu-i privesc câtuşi de
puţin.
Tehnica, autoevaluându-se, este eliberată de tot ceea ce
constituie piedica principală la acţiunea omului: credinţe sacre şi morală. Mai
mult decât atât, tehnica începe să judece morala: o propoziţie morală nu va fi
considerată valabilă decât dacă poate intra într-un sistem tehnic, dacă se află
în acord cu el.
Omul a devenit credinciosul şi fidelul Tehnicii.
Până recent, omul a căutat întotdeauna să-şi raporteze
acţiunile la o valoare superioară în raport cu care se judecau acţiunile. Acest
lucru a dispărut în folosul tehnicii.
Sistemul tehnologic îşi secretă propria putere tehnică de
legitimare: publicitatea. Aceasta din urmă constituie un aparat al cărui scop
este să ne convingă că toate elementele sistemului sunt bune.
Etica tehnologică este în curs de constituire: Tehnica îi
cere omului un anumit număr de virtuţi (precizie, exactitate, seriozitate,
realism, dragoste de muncă), o anumită atitudine faţă de viaţă (modestie,
devotament, cooperare), permite judecăţi de valoare foarte clare (ceea ce este
serios şi ceea ce nu este, ceea ce este eficient, ceea ce este util).
În ciuda a ceea ce se vorbeşte, omul modern nu este
neîncrezător în raport cu cuplul Ştiinţă-Tehnologie. Dimpotrivă, trebuie să
vorbim despre credinţă oarbă, încredere magică, demisie iraţională în favoarea
binomului Ştiinţă-Tehnologie.
Ştiinţa a lichidat tot ceea ce constituia societăţile
tradiţionale.
Ştiinţa de azi nu mai este pură, ea nu-şi găseşte
justificare decât în aplicaţie, adică în Tehnologie.
Tehnica în sine înseamnă suprimarea limitelor. Limita nu
este nimic altceva decât ceea ce nu se poate realiza pe moment din punct de
vedere tehnic.
Conformiştii ortodoxiei tehniciste implicite cer şi:
abolirea moralei sexuale, a structurii familiale, a controlului social, a
ierarhiei valorilor etc.
Sub acoperirea neutralităţii, tehnica tinde să devină
propriul său scop. Tehnica are în sine un anumit număr de consecinţe,
reprezintă o anumită structură, anumite exigenţe, antrenează anumite modificări
ale omului şi ale societăţii, care se impun fie că vrem sau nu.
Capitolul II. Unitatea
Sistemul tehnologic este înainte de orice un sistem:
tehnicile sunt legate unele de altele aşa încât nu există decât unele prin
altele şi sunt în orice punct dependente.
Progresul tehnic constituie un tot ale cărui elemente sunt
legate între ele prin tensiuni care le fac dependente unele de altele.
Putem constata cu mare uşurinţă identitatea
caracteristicilor fenomenului tehnic peste tot unde se produce, oricare ar fi
originile istorice ale ţărilor unde are lor, situaţiile sau posibilităţile geografice,
regimurile sociale sau politice.
Atunci când se lucrează la un proiect tehnologic gigantic
(ca de exemplu: bomba atomică), se ajunge la crearea de metode de lucru,
produse, elemente tehnice, care mai apoi vor fi utilizate în mod foarte general
şi curent în obiectele şi formele în care este implicată toată lumea.
Dacă transporturile rapide n-ar fi existat, nici
urbanizarea, nici creşterea industrială, nici consumul de masă n-ar fi existat.
Pentru mulţi dintre cei mai buni sociologi ai tehnicii, nu
invenţia este primordială, ci aptitudinea de a pune în raport tehnici multiple.
Sinteza care s-a efectuat între diversele, nenumăratele
tehnici a provocat o mutaţie a corpurilor sociale şi a vieţii omeneşti.
Tehnica nu mai este, ca odinioară, un factor printre altii,
ai unei societăţi, aceasta din urmă producând o civilizaţie, fiind mediul în
care s-ar putea situa Tehnica. Ea a devenit elementul în care se dezvoltă
societatea noastră.
Tehnica nu evoluează în salturi şi variaţii, ea se
perpetuează.
Consecinţele unicităţii sistemului tehnologic:
a) imposibilitatea distingerii între tehnici bune şi rele;
b) relaţia între forme şi conţinuturi ale tehnicilor;
c) identitatea dintre tehnică şi utilizarea ei;
d) independenţa sistemului tehnologic în raport cu
regimurile politice sau sociale;
e) imposibilitatea cantonării unei tehnici într-o utilizare
restrânsă şi de a împiedica trecerea în utilizarea publică.
Dacă sistemul se blochează undeva (o pană de curent),
efectele sunt în cascadă: întreruperea deplasării lucrătorilor, întreruperea
aprovizionării cu materie primă, întreruperea producţiei etc. Cu cât sistemul
este mai unitar, cu atâta este mai fragil.
Condiţia tehnologică a omului contemporan face ca el să nu
poată fi corect informat, să fie lipsit de formare intelectuală, de timp şi de
sens.
Dificultate majoră: cu cât cunoaştem mai bine o problemă, cu
cât analizăm mai mult datele, cu cât întrezărim complexitatea fiecărui fenomen,
apar zone de frontieră, mai mult sau mai puţin îndepărtate de centru.
Adevărul fundamental este că nu se poate respinge o tehnică
fără a viza întreg sistemul.
Capitolul III. Universalitatea
Este vorba despre faptul că întâlnim tehnica peste tot şi că
sistemul tehnologic cuprinde toate domeniile.
Globul întreg tinde să devină un vast megalopolis în care
parcelele de natură nu sunt decât un fenomen rezidual: starea logică şi
inexorabilă este mediul artificial, fabricat de maşinile automatizate.
Astăzi maşinile sunt consumate inclusiv estetic. Avem o
estetică a uzinei, a noilor materiale, a publicităţii, a electronicii.
Practic, n-a mai rămas niciun domeniu în afara tehnicii.
Există o conjuncţie între aparate, metodele de utilizare a acestora şi
tehnicizarea gesturilor, activităţi independente de aparate.
Există tehnici inclusiv pentru relaxare şi dinamică a
grupurilor. S-a produs o tehnicizare a învăţământului.
“Războiul electronic” duce la explozia discursului etic
asupra războiului. Orizontul promis nu mai este cel al morţii, ci al
suferinţei. Armele noi înlocuiesc mediul natural printr-un mediu “natural”
electronic. Toate convenţiile morale şi legale au dispărut.
Trebuie să adăugăm utilizarea factorilor chimici care
modifică voinţa şi activităţile sau comportamentele (pilula care modifică comportamentul
erotic, tranchilizantele care reglează relaţia dintre om şi societate,
drogurile care promit experienţe mistice).
Ne confruntăm cu o invazie a tehnicii în domeniile cele mai
îndepărtate: dragostea şi religia. Sexul este abordat tehnic, cu reţete pentru
obţinut plăcerea. Dragostea devine tehnică cu condiţia despuierii de orice
sentiment, de orice angajare, de tot ceea ce este dar, elan, pasiune, şi redusă
la act.
Protagoniştii fervenţi ai tehnicizării dragostei sunt
oamenii de stânga, revoluţionarii, progresiştii, pasionaţii de libertate. Ei
sunt mitomanii libertăţii, dar servitorii reali ai tehnicizării.
Tehnicizarea religiei orientată spre Zen şi Yoga apare din
descoperirea tehnicilor religioase şi din faptul că anumite religii se pretează
mai bine decât altele la tehnologizare.
Atunci când religia se transformă în tehnică, ceea ce
primează este eficacitate. Religia necontaminată favorizează asceza. Orice
acţiune care se vrea eficace astăzi este o acţiune tehnică.
Activitatea intelectuală şi artistică este acum şi ea
tributară tehnicii.
Sistemul tehnologic este un univers real care se constituie
el însuşi într-un sistem simbolic. Faţă de natură, universul simbolic era un
univers imaginar, o reflexie supra-ordonată, în întregime instituită de om în
raport cu lumea naturală şi graţie căreia putea concomitent să se distanţeze,
să se diferenţieze în raport cu realitatea, şi în acelaşi timp să manipuleze
realul prin intermediul simbolisticii care dădea un sens lumii nediferenţiate.
Simbolizarea este integrată în sistemul tehnologic.
Sistemul tehnologic se dezvoltă în lumea întreagă, oricare
ar fi diferenţele de rasă, economie, regimuri politice. Nu maşinile sunt transportate peste tot în
lume, ci un stil de viaţă, un ansamblu de simboluri, o ideologie.
Actualmente, opoziţia dintre socialism şi capitalism este
perfect perimată, devenind strict o chestiune care ţine de ideologie şi de
propagandă.
Dacă teza este capitalismul, iar antiteza este socialismul,
sinteza este societatea plasticului.
Drama Lumii a Treia constă în inaptitudinea sa pentru
utilizarea tehnicilor. Câtă vreme aceste ţări nu sunt incluse în sistemul
tehnologic, ele nu pot decât să sărăcească şi mai mult.
Tehnicizarea are loc întotdeauna în numele unei evidente
necesităţi imediate.
Tehnicizarea nu constă doar în adoptarea de obiecte şi
proceduri tehnice, ci şi a valorilor şi a contextului ideologic.
Astăzi, combinarea tehnicilor este atât de rapidă încât
condiţiile crizei se schimbă înainte de avea posibilitatea de a găsi un
răspuns.
Universalitatea sistemului tehnologic nu implică o unificare
a lumii. Societatea mondială nu devine o Megamaşină.
Tehnica lărgeşte evantaiul condiţiilor umane, şi adânceşte
falia care separă condiţiile materiale ale omului. Peste tot tehnica se
stabileşte ca fundament, posibilitate, exigenţă a societăţilor, dar creează
mijloacele de distrugere care provoacă teama şi neîncrederea reciprocă.
Universalizarea sistemului tehnologic produce o identitate a
fundamentelor şi structurilor din diversele societăţi, şi o apropiere materială
a grupurilor umane, dar le situează fără greş în poziţie de conflict de putere.
Căci Tehnica nu este altceva decât un mijloc de putere.
“Problema” dezvoltării a devenit problemă pornind de la
idealul bunăstării şi a tehnologizării generalizate.
Gradul de civilizare se confundă cu gradul de tehnicizare a
unei societăţi. Din ce în ce mai mult, în toate ţările lumii, idealul propus
este un ideal de tehnicizare.
Tehnica este, prin natura ei, în mod necesar progresistă. Ea
nu se poate opri, nu poate rămâne staţionară.
Tehnica antrenează o mutaţie psihică şi ideologică, omul
renunţând la speranţele sale religioase, la miturile sale, la căutarea
virtuţii, la înrădăcinarea în trecut, pentru a-şi juca viaţa în viitor, sperând
în progresul tehnic şi căutând o soluţie la toate problemel sale.
Universalismul tehnologic duce la o tripă răsturnare a
raporturilor:
a) tehnica era tradiţional înglobată într-o civilizaţie din care făcea parte, acum tehnica domină toţi ceilalţi factori şi a devenit elementul care înglobează celelalte aspecte;
a) tehnica era tradiţional înglobată într-o civilizaţie din care făcea parte, acum tehnica domină toţi ceilalţi factori şi a devenit elementul care înglobează celelalte aspecte;
b) tehnica era un mijloc subordonat unor finalităţi
exterioare, acum a devenit propria sa finalitate;
c) tehnica se dezvoltase în Occident în conjuncţie cu un
ansamblu de factori sociali, intelectuali, economici, istorici, în vreme ce
acuma este capabilă să-şi reproducă peste tot, în mod artificial şi sistematic,
factorii care îi sunt necesari.
Capitolul IV. Totalizarea
Specializarea tehnologică implică o totalizare.
Atunci când o tehnică dispare (înlocuită de altă tehnică,
evident), ea este înlocuită de o alta, superioară.
Există în om dorinţa de Unitate, de distrugere a excepţiilor
şi a aberaţiilor, de a aduna totul într-un sistem armonios. Astăzi, Unitatea
încetează să mai fie o construcţie metafizică, ea este acum asigurată de
sistemul tehnologic.
Dictatura tehnologică abstractă şi binefăcătoare va fi mult
mai totalitară decât precedentele.
Ştiinţa totală a Omului este sfârşitul omului.
Progresiv, toate expresiile vieţii omeneşti devin tehnice.
Toate elementele vieţii înseşi sunt asociate tehnicii. Însă noua totalitate nu
poate da un sens, aceasta este marea sa lacună.
A treia parte. Caracteristicile progresului tehnic
O problemă recurentă: pentru a ajunge la un progres
“ştiinţific”, începem prin a denatura radical obiectul pe care-l studiem.
Capitolul I. Autocreşterea
Totul se petrece ca şi cum sistemul tehnologic ar creşte
datorită unei forţe interne, intrinsecă şi fără intervenţia decisivă a omului.
Tehnica este un centru de polarizare a oricărui om al
secolului XX şi se hrăneşte cu tot ceea ce el poate să vrea, să încerce şi să
viseze.
Legea fundamentală a civilizaţiei tehnologice: “Ceea ce
poate fi făcut, va fi făcut.”
Atunci când se ia în calcul un produs tehnic, se poate
întotdeauna constata că este vorba doar de combinarea unor elemente anterioare.
Concentrarea întreprinderilor nu este o consecinţă a
tehnicii, ci o condiţie a dezvoltării tehnicii.
Doar în marile întreprinderi se poate constitui un aspect
fundamental al inovaţiei, şi anume “essayisme” (încercările repetate, trial and
error). Cultura tehnică este o cultură a încercărilor succesive.
Ca să avem inovaţii, trebuie să fi dispărut certitudinile
religioase, morale, colective.
Cu cât o industrie răspunde unei nevoi fundamentale, cu atât
mai puţin apar în cadrul ei inovaţii. Altfel spus, creşterea tehnică are loc
mai întâi în domeniile superfluului, inutilului, gratuitului, secundarului.
Omul n-a ales să facă inovaţii acolo unde acestea erau cu
adevărat necesare. Ele s-au făcut acolo unde sistemul tehnologic avea în el
însuşi raţiunea de a progresa.
Autocreşterea se sprijină pe legitimitatea a priori a
Tehnicii în conştiinţă.
Cuvintele sunt investite cu o încărcătură emoţională în
funcţie de contextul social. Cuvintele epocii noastre sunt: Planificare,
Productivitate, Informatică, Management etc.
Desacralizarea mijoacelor utilizate este o condiţie
prealabilă necesară pentru ca tehnica să se poată dezvolta, în măsura în care
aceasta nu este posibilă decât daca cineva îşi poate pune problema eficienţei
şi nu a conformităţii cu sacrul.
Războaiele sunt foarte utile tehnicii, pentru că pe fondul
războiului orice experiment devine posibil.
Profesiile sunt din ce în ce mai tehnice. Pentru a avea o
profesie, trebuie să cunoşti o tehnică.
Tehnicile sunt ca numerele, se cheamă unele pe altele. Nu
există nicio raţiune anume ca să te opreşti la un număr, niciun motiv ca să
opreşti progresul tehnic.
Tehnica dă naştere unor probleme cărora doar tehnica le
găseşte soluţia.
Orice intervenţie tehnică provoacă dificultăţi sau probleme,
şi ne dăm repede seama că doar un răspuns tehnic este util sau eficace. Atunci
când o tehnică funcţionează, ea este un element perturbator împotriva căruia
trebuie pregătit un răspuns.
Tehnica creează situaţii inevitabile, în care nu mai există
altă soluţie decât continuarea fugii înspre înainte.
Nu mai este necesar să fii inteligent şi cultivat ca să poţi
face tehnica să progreseze. Orice student mediocru sau profesionist harnic
poate ajunge la un progres. Ei ajung în mod necesar la un rezultat cu condiţia
să aibă materialul necesar, să se afle prinşi într-o structură totală, să se
supună sistemului riguros de cercetare. În aceste condiţii, oricine se poate
dovedi suficient de bun.
Pentru Tehnică, este nevoie de omul în realitatea sa cea mai
comună, cea mai inferioară, căci calităţile de care are nevoie Tehnica pentru a
evolua sunt calităţi dobândite, de ordin tehnic, şi nu de o inteligenţă
deosebită.
“Astfel, progresiv, Tehnica se organizează ca o lume
închisă. (Robert W. Prehonda) Ea utilizează ceea ce masa oamenilor nu cunoaşte.
Se sprijină chiar pe ignoranţa oamenilor. Omul nu mai are nevoie să fie la
curent cu civilizaţia pentru a utiliza instrumente tehnice (şi pentru a
participa la funcţionarea lor). Niciun tehnician nu mai domină ansamblul. Ceea
ce constituie legătura dintre noţiunile fragmentare ale oamenilor, între incoerenţele
lor, ceea ce coordonează şi raţionalizează, nu mai este omul ci legile interne
ale Tehnicii. Nu mâna adună fascicolul mijloacelor, nu mintea sintetizează
cauzele: unicitatea intrinsecă a Tehnicii singure asigură coeziunea între
mijloacele şi acţiunile oamenilor. Acest domeniu îi aparţine, forţă oarbă mai
clarvăzătoare decât cea mai mare inteligenţă umană.” (Jacques Ellul, Sistemul
tehnologic)
Capitolul II. Automatismul
Adevărata perfecţionare a maşinilor corespunde faptului că
funcţionarea unei maşini presupune o marjă de nedeterminare.
Progresul tehnic funcţionează prin absorpţia de domenii noi
care devin tehnicizate.
Sistemul tehnologic este aplicarea Tehnicilor conform
alegerilor provocate de Tehnicile precedente şi care nu pot fi decât foarte dificil
derivate şi deturnate.
Automatismul nu elimină la început alegerea, dar constă în a
tria dintre alegerile efectuate pe acelea care sunt conforme imperativului
tehnic de cele care nu sunt.
Decizia omului, alegerile sale, speranţele sale şi temerile
sale nu au aproape nicio influenţă asupra progresului tehnic.
Automatismul ţine de direcţia tehnicii, alegerea între
Tehnici, adaptarea mediului la Tehnică şi eliminarea activităţilor non tehnice
în favoarea celorlalte.
Orice aparat tehnic, când este descoperit sau pe punctul de
a fi, este sau va fi în mod necesar utilizat. Omul, în niciun moment, nu
renunţă la utilizarea unui aparat tehnic.
Principiul automatismului: toate obstacolele trebuie să
cedeze în faţa a ceea ce este posibil din punct de vedere tehnic.
Omul se supune înainte de orice tehnicii şi abia apoi îşi
caută justificări ideologice pentru a-şi conferi o motivaţie accesibilă.
Odată la aproximativ 10 ani se degajă o tehnică majoră în
raport cu care se ordonează toate celelalte tehnici. Dar nu are legătură nici
cu interesul omenesc, nici cu nevoile, nici cu raţiunea, nici cu “binele”. Este
o chestiune pur internă a sistemului tehnologic, decisă din raţiuni pur
tehnice.
Atunci când o tehnică se dezvoltă într-un sector, ea impune
o anumită adaptare a individului, a structurilor sociale, a factorilor
economici, a ideologiilor.
Tehnica are nevoie de o organizare socială perfect
maleabilă, căci pentru a progresa cere o mare mobilitate socială, deplasări
considerabile de populaţie, mutaţii în exercitarea profesiilor, schimbări de
calificare socială, afectări de resurse şi modificări de structură a
grupurilor, raporturi ale acestor grupuri între ele sau între indivizi în
interiorul grupurilor.
Este posibil ca adaptarea la lumea tehnologizată să însemne
condamnarea la moarte a oricărei Universităţi de mâine.
Poporul este concomitent pentru progresul tehnic şi
menţinerea democraţiei clasice, nevăzând câtuşi de puţin opoziţia radicală
dintre cele două ordini.
Administraţia, adoptând tehnicile moderne, trebuie să fie
ceea ce aceste tehnici îi permit să facă.
Progresul tehnic interzice conflictele clare ale marilor
mase – vechile opoziţii ale marilor ideologii, ale grupelor sociale compacte
(clase, partide, sindicate) sunt complet depăsite, caduce.
În jocul adaptării omului, a politicii, a societăţii la
Tehnică, sistemul tehnologic produce compensaţii. Una dintre ele este
distracţia, umplerea timpului vid. Distracţia este un fenomen compensatoriu la
supunerea impusă faţă de automatismul progresului tehnic.
Suntem în stadiul istoric de eliminare a tot ceea ce nu este
tehnic, nu există nicio libertate de alegere.
Atunci când omul modern, din cauza vieţii sale în această
societate, îşi pierde cutare forţă profundă, cutare sursă de vitalitate, cutare
motivaţie şi nu mai ştie să acţioneze în virtutea acestei raţiuni fundamentale,
atunci când e atât de dereglat încât nu mai are contact cu exteriorul, atunci
automat ia naştere o tehnică pentru a-i permite în ciuda a tot acţiunea
indispensabilă care, devenită mai eficientă, este prin aceasta mai facilă.
Tehnica substituie mijloacele în locul sensului.
Capitolul III. Progresia cauzală şi absenţa finalităţii
Avem concepţia spontană că tehnica se dezvoltă pentru că
oamenii vor să atingă un anume scop, că există nişte nevoi de îndeplinit, că
există nişte scopuri de atins. Aceasta este o eroare foarte gravă.
Tehnica nu se dezvoltă în funcţie de scopuri, ci în funcţie
de posibilităţi existente de creştere.
I. Finalităţi
Există finalităţi ultime, obiective pe termen mediu şi scopuri
imediate.
Finalităţile care se degajă din progresul sistemului
tehnologic nu-l dirijează deloc, ele sunt întâmplătoare. Finalităţile produse
de sistem sunt simple justificări adăugate ulterior.
Dacă-i întrebăm pe oamenii de ştiinţă şi pe tehnicieni în ceea
ce priveşte idealurile lor, obţinem întotdeauna aceleaşi răspunsuri, şi
întotdeauna la fel de vagi. Primul scop desemnat este întotdeauna fericirea
umanităţii. Dar definiţia acestei fericiri lipseşte.
Tehnica asigură fericirea – formulă fără niciun conţinut.
Întrebare 1: ce tip uman vrem să realizăm?
Întrebare 2: manipulările actuale sunt capabile să fixeze
acest tip uman?
Absenţa finalităţii: putem manipula, genetic, chimic,
electric, omul exact cum vrem, dar nu ştim strict ce vrem.
Creşterea puterii omului distruge valorile şi capacitatea de
judecată a omului.
Mediul fiind tehnologic, miza este ca omul să fie fericit în
acest mediu. Acest scop merge mână în mână cu dictatura mondială cea mai
totalitară.
Întrebare: cine-i va controla pe cei care vor controla
creierul uman?
Ceea ce este din primul moment neliniştitor, este decalajul
imens între puterile de acţiune tehnică dezvoltate de ştiinţă, deţinute în
acest moment de oamenii de ştiinţă şi de tehnicieni, şi absenţa capacităţii lor
de a critica această putere, de a o stăpâni efectiv. Pentru aşa ceva, ar trebui
ca aceştia să aibă capacitatea de distanţare în raport cu ştiinţa, senzaţia
relativităţii operelor proprii, o clarvedere excepţională în privinţa
consecinţelor normale ale inovaţiilor lor, o gândire transcendentă foarte
puternică, o stăpânire de sine absolută, şi o profundă reflecţie la adresa
omului. Or, tot ceea ce arată savanţii secolului XX (inclusiv Einstein) nu
depăşeşte nivelul bunei voinţe, a bunelor sentimente şi a infantilismului.
În acest moment, tehnica nu mai este subordonată ştiinţei,
tehnica legitimează cercetarea ştiinţifică.
II. Obiective
Acestea sunt fixate de non-tehnicieni (oameni politici,
capitalişti etc).
Tehnica nu conţine nimic moral, nimic spiritual, nimic
omenesc.
III. Scopuri
Căutarea profitului este străină tehnicii prin natura ei.
Cei care caută frenetic profitul în progresul tehnic sunt capitaliştii.
Tehnica nu progresează decât în funcţie de şi din cauza
rezultatelor tehnice dobândite anterior.
Tehnica este ambivalentă, ea provoacă noi probleme imediat
ce rezolvă problemele vechi.
Interdependenţa elementelor tehnice face posibilă existenţa
unui număr foarte mare de “soluţii” pentru care nu există probleme.
Tehnica evoluează eliminând din jocul ei ceea ce o împiedică
să se realizeze perfect. Acesta este un progres fără obiect exterior.
Tehnicianul acţionează cu ceea ce progresul tehnic anterior
i-a pus la îndemână: tehnica precedentă este în realitate cauza celei care
urmează.
Neavând niciun scop, Tehnica nu are nici sens.
Capitolul IV. Problema acceleraţiei
Trois hypothèses pour l’avenir:
a) on va assister à un blocage volontaire, présidé par
l’homme;
b) on va assister à un blocage catastrophique, involontaire,
provenant d’un effondrement;
c) on va assister à un freinage progressif, un
ralentissement du progrès technique.
Fenomenul tehnic se dezvoltă într-o progresie geometrică.
Se poate constata o frânare a progresului tehnic din cauza
limitelor elementului uman.
Tipul uman creat de tehnică este incapabil să susţină
procesul de creştere al tehnicii, şi angajează tehnică în repetitivitate.
Tehnica provoacă expansiunea statului: ea a făcut din statul
modern ce a devenit acesta, ea îi dă mijloacele şi domeniile, ea îi cere putere
centralizată de coordonare.
Socialismul a devenit absolutizarea Tehnicii prin politică.
Cu cât posibilitatea inovaţiilor tehnice creşte, cu atât mai
mult numărul inovaţiilor creşte la rândul lui, şi cu atât mai mult ne dăm seama
că este imposibil să fie acceptate toate, să le punem în aplicaţie, să le
suportăm.
Concluzie. Omul în sistemul tehnologic
Omul, care se găsea cândva în centrul muncii, pentru care
munca avea un sens decisiv, este acum puţin câte puţin evacuat din muncă.
Omul este în întregime plonjat în sfera tehnicii, în raport
cu care nu are autonomie.
Tehnica este un mediu care-l formează pe om pentru confort
şi eficienţă.
Orice formare intelectuală îl pregăteşte pe om să intre în
mediul tehnologic. Umanismul este depăşit pentru că noul mediu nu este un mediu
uman.
Tehnicianul apare ca fiind împărţit în două fiinţe: pe de o
parte el are contactul direct cu specialitatea sa, este foarte competent în
domeniul său, ştie şi vede clar ceea ce are de făcut cu o eficienţă din ce în
ce mai mare. Pe de altă parte, ignoră lumea şi problemele politice, economice,
având o semi-înţelegere a problemelor şi un sfert din cunoaşterea faptelor,
competenţa lui într-un domeniu neservindu-i la nimic pentru a înţelege mai bine
faptele generale, de care în cele din urmă depinde totul.
Sistemul tehnologic are agenţi care adaptează omul la
tehnică:
a) publicitatea;
b) divertismentul din mass media;
c) propaganda politică;
d) relaţiile umane.
A apărut un nou tip psihologic: un tip care poartă încă de
la naştere amprenta megatehnologiei sub toate formele ei; un tip incapabil să
reacţioneze direct la obiectele pe care le vede şi le aude, la formele vieţii
concrete, incapabil să funcţioneze fără anxietate în vreun domeniu, şi chiar
incapabil să se simtă în viaţă fără autorizaţia maşinii.
Există o doctrină care exaltă dorinţa văzând în ea forma
independenţei, a eliberării omului. Împlinirea eliberării dorinţei sexuale se
face graţie pilulei, care este un produs tehnic.
În ciuda aerului său raţional, tehnica este expresia
hybrisului.
Tehnica şi dorinţa se conjugă în mod excelent.
Omul societăţii noastre nu mai are niciun reper intelectual,
moral, spiritual în funcţie de care să judece tehnica.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire