1. Care a fost scopul întrupării Domnului?
Să ne arate “chipul unei vieţuiri în formă dumnezeiască”.
2. Tot omul botezat trebuie să ţină toate câte a poruncit
Domnul.
3. Cel ce imită pe Domnul poate să împlinească toate
poruncile. Nimeni din cei robiţi de materia lumii nu poate să imite pe Domnul.
4. Am primit puterea să călcăm peste şerpi şi scorpii, şi
stăpânire peste toată puterea vrăjmaşului.
5. Cel ce vrea să se facă ucenicul Lui se desface de toată
legătura trupească si se goleşte de toată împătimirea după cele materiale.
6. Cel ce iubeşte pe Dumnezeu din toată puterea şi cugetuul
său, iar pe aproapele său ca pe el însuşi, ţine toate poruncile.
7. Lucrurile lumii: “mâncări, bani, avuţii, slavă, rudenii
ş.a.m.d.”
8. Celor făcuţi după chipul lui Dumnezeu şi cârmuiţi de
raţiune şi învredniciţi de cunoaşterea lui Dumnezeu le este cu putinţă să-şi
iubească vrăjmaşii.
9. Este cu neputinţă să iubească cineva pe cel ce-l
necăjeşte, chiar dacă se arată a fi lepaădat de materia lumii, dacă nu cunoaşte
cu adevărat scopul Domnului.
10. Domnul Iisus a păzit porunca dragostei pentru Dumnezeu
şi cea a dragostei pentru aproapele întocmai ca un om.
În jurul a trei lucruri se învârteşte tot ce-i omenesc:
mâncarea, avuţiile şi slava. Cu acestea l-a ispitit diavolul pe Domnul în
pustie.
11. Ulterior, diavolul s-a străduit să-l facă pe Domnul să
încalce porunca iubirii de aproapele, lucrând prin “nelegiuiţii iudei”.
12. Iisus l-a răpus pe “tatăl bunătăţii” prin bunătate.
13. Lăsându-se de bunăvoie învins, Domnul a învins pe cel ce
nădăjduia să-l învingă.
14. Nu ne luptăm împotriva sângelui şi a trupului, ci direct
cu îngerii cei mari.
15. “biruind pururea răul prin bine”
16. “Dar roagă-te pentru mine, Părinte, ca să pot înţelege
desăvârşit scopul Domnului şi al apostolilor Săi şi să pot veghea în vremea
ispitelor şi să nu fiu neştiutor cu privire la planurile diavolului şi ale
dracilor lui.”
17. Cel ce se îngrijeşte mereu de cele spuse mai înainte, va
putea să nu fie neştiutor.
18. Din nebăgare de seamă iau dracii totdeauna prilejuri
împotriva noastră.
Trezirea atenţiei: negrija totală de cele pământeşti şi
ocuparea neîntreruptă cu Sfânta Scriptură aduc sufletul la frica de Dumnezeu.
19. Mintea se ocupă cu desăvârşire numai de Dumnezeu dacă
sunt dobândite trei virtuţi: iubirea, înfrânarea şi rugăciunea.
Iubirea îmblânzeşte mânia.
Înfrânarea veştejeşte pofta.
Rugăciunea desface mintea de toate înţelesurile.
20. Iubirea are puterea să se milostivească şi să facă bine
aproapelui, şi să fie cu îndelungă răbdare faţă de el, şi să îndure cele ce îi
vin de la el.
21. Îndelunga răbdare: a sta neclintit în împrejurări aspre
şi a răbda relele, a aştepta sfârşitul încercării şi a nu da drumul iuţimii la
întâmplare; a nu vorbi cuvânt neînţelept, nici a gândi ceva necuvenit unui
creştin.
22. Propriu îndelungii răbdări mai este şi a se socoti pe
sine pricina încercării.
23. Înfrânarea veştejeşte pofta întrucât te face să te reţii
de la toate care nu împlinesc o trebuinţă, ci aduc o plăcere, şi te îndeamnă să
nu te împărtăşeşti de nimic, decât de cele trebuincioase vieţii.
24. Înţelesurile sunt ale lucrurilor, unele sub simţuri iar
altele inteligibile. Harul rugăciunii uneşte mintea cu Dumnezeu, desfăcând-o de
înţelesuri. Întreţinându-se cu Dumnezeu, mintea ia formă dumnezeiască.
25. Dumnezeiasca Scriptură nu poruneşte nimic din cele ce
sunt cu neputinţă.
“Rugăciunea neîntreruptă stă în a avea mintea alipită de
Dumnezeu cu multă evlavie şi cu dor, şi a atârna pururea cu nădejdea de El, şi
a te încrede în El în toate, orice ai face şi ţi s-ar întâmpla.”
26. Apostolul şi sfinţii s-au rugat neîncetat.
27. Străpungerea inimii lipseşte atunci când nu există frica
lui Dumnezeu.
28. “Sfârşitul cuvântului: ascultă tot, teme-te de Dumnezeu
şi păzeşte poruncile Lui. Acesta este tot omul.” (Ecl. XII, 13-14)
29. “marea noastră negrijă şi uşurinţă”
30. Putem pierde mântuirea nu doar dacă am făcut fapte rele,
ci fiindcă de cele bune n-am grijit şi pe aproapele nu l-am iubit.
31. Ne-am învrednicit de har, dar am fost plini de toată
răutatea.
32. “Nu m-am făcut în loc de biserică a lui Dumnezeu templu
al idolilor?”
33. Roada Duhului: iubirea, bucuria, pacea,
îndelunga-răbdare, facerea de bine, bunătatea, credinţa, blândeţea, înfrânarea.
34. Credinţa nu ajunge pentru mântuire, pentru că şi
diavolii cred.
35. Pustiirea sufletelor: nedreptatea, răutatea, viclenia,
lăcomia, pizma, uciderea, cearta, înşelăciunea, purtările urâte, şoptirea,
bârfa, ura de Dumnzeu, ocara, semeţia, trufia, născocirea de rele, nesupunerea
faţă de părinţi, bezmeticeala, neiubirea, călcarea cuvântului, nemilostenia.
36. Toată asceza care nu are iubire e străină de Dumnezeu.
37. Suntem mai răi ca fariseii.
44. Să nu stăruim în gânduri care ne prezintă păcatele
noastre micşorate şi care ne spun ca nişte oracole că am primit iertarea.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire