Editura Paideia, Bucureşti, 1996
Traducere de Dumitru Stăniloae
Despre numirile dumnezeieşti
Capitolul I. Despre scopul scrierii şi care e tradiţia numirilor
dumnezeieşti
Dar însăşi necunoaşterii acelei suprafiinţialităţi mai
presus de raţiune, de minte şi de fiinţă trebuie să-i atribuim cunoaşterea
suprafiinţială, întrucât ne trage spre cele de sus în măsura în care raza
cuvintelor dumnezeieşti se dăruieşte, binevoitoare, pe sine, ridicându-se spre
luminile mai înalte, dar moderând acest urcuş prin propria noastră înfrânare şi
cuviinţă faţă de cele dumnezeieşti.
Cele dumnezeieşti se descoperă pe măsura fiecărei minţi.
“Căci precum cele inteligibile şi nevăzute de cele ale
simţurilor şi cele simple şi fără chip şi lipsite de formă, nepipăibile şi
nefigurate ale celor netrupeşti sunt necuprinse şi nevăzute de cele figurate în
formele trupurilor şi prin aceeaşi raţiune a adevărului indefinitul e mai
presus de fiinţă, aşa şi unitatea mai presus de minte e dincolo de minţi; Unul
mai presus de înţelegere e neînţeles tuturor înţelegerilor şi binele lui mai
presus de cuvânt (de raţiune) e negrăit de niciun cuvânt. La fel, Unitatea
făcătoare de unitate este mai presus de orice unitate. E fiinţa cea mai presus
de fiinţă şi mintea neînţeleasă şi cuvântul de negrăit. Nu există cuvânt şi
înţelegere şi numire pentru ea, nefiind nimic din cele ce sunt. Fiind cauza
existenţei tuturor, este cea care e dincolo de fiinţă, şi cea care singură
poate grăi în mod propriu şi cu ştiinţă despre Sine.” (Sfântul Dionisie
Areopagitul, Despre numirile dumnezeieşti, I.1)
Ea este neapropiată tuturor celor ce sunt, ca una ce e
ridicată peste toate în mod suprafiinţial.
Obârşia dumnezeiască este monadă şi enadă, pentru
simplitatea şi unitatea neîmpărţită mai presus de fire.
“[...] iar când vom fi nestricăcioşi şi nemuritori şi vom
ajunge la starea asemănătoare lui Hristos şi preafericită [...]” (p. 137)
“[...] suntem atinşi, pe cât ne e cu putinţă, de raza cea
mai presus de fiinţă, în care au preexistat în chip supragrăit toate marginile
tuturor cunoştinţelor, raza pe care nu e cu putinţă nici a o înţelege, nici a o
spune, nici a o vedea într-un fel oarecare, pentru că e deasupra tuturor şi mai
presus de cunoaştere; [...]” (p. 137)
El este ceea ce este, Unul, necunoscutul, suprafiinţialul,
Binele prin Sine, unitatea treimică.
Dumnezeu este deasupra oricărui nume. Lui i se potriveşte şi
lipsa numelui, şi toate numele care sunt.
Capitolul II. Despre teologia unită şi distinctă şi care e
unirea şi distincţia dumnezeiască
Toate cele potrivite lui Dumnezeu sunt proprii întregii
dumnezeiri.
Cele unite ale întregii dumnezeiri sunt: suprabunătatea,
supradumnezeirea, suprafiinţa, supraviaţa, supraînţelepciunea şi toate câte le
neagă prin depăşire.
Iar cele distincte ale dumnezeirii sunt: numele mai presus
de fiinţă şi lucrul Tatălui, Fiului şi Duhului sfânt, fără vreo schimbare a lor
sau contopire.
Capitolul III. Despre puterea rugăciunii şi despre fericitul
Ierotei, despre evlavie şi despre scrierea teologică
“De aceea, înainte de orice şi mai mult, când e vorba de
învăţătura despre Dumnezeu, trebuie să începem cu rugăciunea, nu ca să atragem
o putere care e prezentă pretutindeni şi nicăieri, ci ca prin pomenirile şi
invocările lui Dumnezeu să ne predăm pe noi înşine lui şi să ne unim cu El.”
(p. 144)
Capitolul IV. Despre bine, lumină, frumuseţe, iubire, extaz,
râvnă; şi că răul nu e nici din ceea ce este şi în cele ce sunt
Bunătatea este existenţa dumnezeiască care, prin însuşi
faptul că e binele, ca bine prin fiinţă întinde bunătatea la toate cele ce
sunt.
Binele se numeşte lumină spirituală (inteligibilă), toată
mintea supracerească fiind plină de lumina spirituală.
Binele este lăudat de sfinţi ca frumos, şi ca frumuseţe, şi
ca iubire, şi ca iubit.
“Iar frumosul, ca atotfrumosul şi suprafrumosul şi pururea
existent şi acelaşi frumos, nu devine, nici nu se pierde, nici nu creşte, nici
nu se veştejeşte, nici nu ia ceva frumos în altceva urât, nici nu e o dată,
altădată nu, nici nu e faţă de ceva frumos, faţă de altceva urât, nici nu e
acum, iar acum nu, ca unora fiind frumos, altora nefiind frumos.” (p. 148)
“Şi frumosul e începutul tuturor sau cauza făcătoare a
tuturor. El le mişcă pe toate şi le susţine prin dragostea de frumuseţe
proprie. Şi e capătul tuturor şi cauza iubită şi finală (căci toate se fac
pentru frumos) şi exemplară, căci toate se definesc conform lui. De aceea
frumosul este acelaşi cu binele, pentru că toate se doresc după frumos şi bine
prin toată cauza. Şi nu există ceva din cele ce sunt care să nu se
împărtăşească de frumos şi de bine.” (p. 148)
Frumosul şi binele sunt mai presus de toată starea şi
mişcarea.
“Răul nu este din bine. Şi dacă e din bine, nu este rău.
Căci nici răceala nu este din foc, nici binele nu-i aparţine să nu producă cele
bune. Şi dacă toate cele ce există sunt din bine (căci e firea binelui să aducă
la existenţă şi să mântuiască iar a răului să strice şi să destrame), nimic din
cele existente nu e din rău. Şi nici răul însuşi nu e prin el, chiar dacă
există în ceva răul. Şi dacă e aşa, răul nu e cu totul rău, ci are ceva din
bine, şi de aceea este în parte rău.” (p. 152)
Răul corupe şi înrăieşte numai, iar naşterea şi fiinţa se
produc numai din pricina binelui.
Binele le întăreşte şi pe cele lipsite de el şi însăşi lipsa
lui poate primi împărtăşirea întreagă de el. Şi cele ce se luptă cu binele se
împărtăşesc de el din puterea lui.
Dacă desfiinţezi cu totul binele, nu va fi nici fiinţă, nici
viaţă, nici dorinţă, nici mişcare, nici altceva nimic.
Toate existenţele sunt mai mult au mai puţin în măsura în
care participă la bine.
Sau răul este din bine, sau binele din rău. Iar dacă aceasta
este cu neputinţă, atunci atât binele cât şi răul sunt din principii ori cauze
diferite. Doar că este cu neputinţă să fie două principii contrare ale
existenţelor, luptându-se în toate.
Nu e răul în Dumnezeu şi răul nu e dumnezeiesc. Dar nici nu
e răul din Dumnezeu.
Nici demonii nu sunt prin fire răi. Ei strică altora prin
lipsirea de rânduiala cea după fire, prin slăbirea armoniei şi simetriei, lucru
care nu e total, nici rău, ci bine cu lipsă.
Demonii nu sunt răi prin fire, ci pentru că au slăbit şi nu
au păzit legătura cu obârşia lor. Sunt răi prin încetarea deprinderii celor
bune.
Ce este răul în demoni? Mânia neraţională, pofta fără minte,
închipuirea avântată.
Răul contrar firii este lipsa celor ale firii. Deci nu e rea
firea, ci răul firii este acela de-a nu împlini cele ale firii proprii.
Urâţenia şi boala sunt o lipsă a chipului şi o absenţă a
rânduielii.
Răul nu trebuie căutat în materie, pentru că şi materia face
parte fiinţială din lume, din frumuseţea şi chipul ei.
Dacă materia e necesară spre împlinirea lumii, cum ar putea
fi materia un rău?
Binele e din cauza cea una şi integrală iar răul din lipsuri
multe şi parţiale.
“Dumnezeu cunoaşte răul ca bine şi la El cauzele relelor
sunt puteri binefăcătoare.” (Sfântul Dionisie Areopagitul, Despre numirile
dumnezeieşti, IV, 30)
Fiind fără cauză şi nedefinit, răul nu este din fire. Căci
nu este în fire ceea ce este contrar firii, nici raţiunea unei rânduieli în
ceea ce nu e rânduială.
Răul e o lipsă, o slăbiciune şi o lipsă a binelui.
Cauzele răului sunt neputinţa şi slăbiciunea şi amestecarea
nesimetrică a celor neasemănătoare.
Existenţa răului trebuie cugetată ca accident şi pentru
altceva şi nu dintr-un principiu propriu.
“Aşadar răul e contrar scopului, contrar firii, contrar
cauzei, contrar principiului, contrar ţintei, contrar normei, contrar voirii,
contrar substanţei. Răul e lipsă, insuficienţă, slabiciune, nesimetrie, greşeală,
lipsă de scop, nedeplinătate; e
neîntemeiat, necauzat, nedefinit, neroditor, neeficient, neproducător, fără
fiinţă, neasemănător, fără sfârşit, întunecat, neregulat; şi însuşi ceea ce nu
e nimic nicăieri nicidecum.” (p. 157)
Răul demonului este să fie contrar minţii bune; al
sufletului, contrar raţiunii; al trupului, contrar naturii.
Capitolul V. Despre Cel ce este, în care sunt şi modelele
Scopul numirii dumnezeieşti nu este să explice fiinţa mai
presus de fiinţă.
Înţelepciunea este deasupra vieţii, viaţa este deasupra
existenţei. Cele ce se împărtăşesc de daruri mai mari de la Dumnezeu trebuie să
fie mai înalte şi deasupra celorlalte.
Căci din Cel ce este e veacul şi fiinţa şi tot ce este şi
timpul şi facerea şi ceea ce e făcut, cele ce sunt în cele ce sunt şi orice fel
existente şi subzistente.
El este mai vechi ca existenţa, mai vechi ca viaţa, ca
înţelepciunea, ca asemănarea dumnezeiască proprie şi ca celelalte la care
participă cele ce sunt.
“Iar modelele zicem că sunt raţiunile de fiinţă făcătoare şi
în mod unitar preexistente în Dumnezeu, pe care teologia le numeşte
predestinări şi voiri dumnezeieşti şi
bune, care deosebesc şi produc existenţele.” (p. 161)
Capitolul VI. Despre viaţă
Viaţa dumnezeiască este mai presus de viaţă, este cauza vieţii
ca atare şi temelia ei de toată viaţa şi mişcarea vitală a vieţii celei mai
presus de toată viaţa şi de tot începutul al toată viaţa.
Capitolul VII. Despre înţelepciune, minte, raţiune, adevăr,
credinţă
“Trebuie să ştim că mintea noastră are puterea de-a
înţelege, putere prin care contemplă cele inteligibile, dar unirea prin care se
uneşte cu cele de dincolo de ea, întrece firea minţii. De aceea trebuie să
înţelegem cele dumnezeieşti nu în modul nostru, ci ieşind din noi în întregime
şi făcându-ne ai lui Dumnezeu. Căci e mai bine să fim ai lui Dumnezeu decât ai
noştri. Căci aşa se vor da cele dumnezeieşti celor ce s-au urnit cu Dumnezeu.”
(p. 163)
“Ba şi mintea demonilor, în calitate de minte, este a
înţelepciunii. Dar întrucât este o minte devenită neraţională, nu dobândeşte
ceea ce doreşte, neştiind, nici voind aceasta. De aceea e mai propriu să fie
numită căzută din înţelepciune.” (p. 163)
Pe Dumnezeu nu-l cunoaştem prin firea lui, ci din ordinea
tuturor celor ce sunt, ca proiectate din El.
“Pe lângă acestea trebuie cercetat, cum cunoaştem noi pe
Dumnezeu, care nu este nici inteligibil, nici sensibil, nici în general ceva
din cele ce sunt! Nu cumva e drept să spunem că pe Dumnezeu îl cunoaştem nu din
firea lui (căci aceasta e necunoscută şi mai presus de orice raţiune şi minte),
ci din ordinea tuturor celor ce sunt, ca proiectate din El; şi având chipurile
şi asemănările modelelor lor dumnezeieşti, urcăm prin putere dincolo de toate,
pe calea şi ordinea lor, prin negarea şi depăşirea tuturor, la cauza tuturor?
De aceea se şi cunoaşte Dumnezeu în toate şi în afară de toate. Şi Dumnezeu se
cunoaşte prin cunoştinţă şi necunoştinţă; şi vom avea despre El şi înţelegere
şi cuvânt şi ştiinţă şi atingere şi simţire şi opinie şi închipuire şi nume şi
toate celelalte; dar nici nu se înţelege, nici nu se spune, nici nu se numeşte.
Şi nici nu este ceva din cele ce sunt, nici nu se cunoaşte în ceva din cele ce
sunt. Şi este toate în toate şi nimic în nimic şi se cunoaşte de toţi în toate
şi de nimeni în nimic. De fapt acestea le spunem în chip drept despre Dumnezeu
şi e lăudat din toate cele ce sunt după analogia cu toate, a căror cauză este.
Dar are loc şi cea mai dumnezeiască cunoaştere a lui Dumnezeu, cunoscută prin
necunoaştere, într-o unire mai presus de minte, când mintea, despărţindu-se de
toate cele ce sunt, apoi părăsindu-se pe sine, se uneşte cu razele
supraluminoase, fiind luminată de adâncul de nepătruns al înţelepciunii.” (p.
164)
Capitolul VIII. Despre putere, dreptate, mântuire,
răscumpărare şi despre inegalitate
Dumnezeu este putere, ca Cel ce are mai înainte şi mai
presus de orice, în Sine însuşi, toată puterea şi Cel ce e cauzatorul a toată
puterea şi le face toate prin puterea neclintită şi nemărginită şi ca Cel ce e
puterea existenţei înseşi.
Dreptatea dumnezeiască este cu adevărat dreptatea adevărată
prin aceea că distribuie cele proprii după vrednicia fiecăreia dintre existenţe
şi salvează firea fiecăreia în treapta şi puterea ei.
Aceasta este dreptatea şi mântuirea dumnezeiască ce se
laudă: cea care salvează şi păzeşte fiinţa şi făptuirea proprie şi curată a
fiecăruia de cele necuvenite şi e cauza lucrării sale, curate în toate.
Capitolul IX. Despre mare, mic, acelaşi, altul, asemenea,
neasemenea, şi despre stare, mişcare, egalitate
“Dumnezeu se numeşte deci mare, potrivit mărimii proprii
lui, transmiţând tuturor celor mari din mărimea sa şi suprarevărsându-se şi
extinzându-se în afară de toată puterea, cuprinzând tot locul, depăşind tot
numărul, trecând peste toată nemărginirea, prin supraplinătatea şi mărimea
lucrării lui şi prin darurile lui izvorâtoare pe măsura în care acestea se
împărtăşesc de ele.” (p. 168)
Iar că e mic sau subţire, se spune despre el, ca de Cel ce
iese din toată greutatea şi distanţa şi ca cel ce pătrunde neîmpiedicat prin
toate. Căci pe Cel mic nu-l vei afla nicăieri neîmpărtăşit.
“Căci Cuvântul lui Dumnezeu este viu şi lucrător şi mai
ascuţit decât orice sabie cu două tăişuri, şi pătrunde pân’la despărţitura
sufletului şi a duhului, a încheieturilor şi a măduvei, şi este judecător al
simţirilor şi al cugetelor inimii.” (Evrei 4, 12)
Această micime este fără cantitate, fără calitate,
nestăpânită, nemărginită, nedefinită, cuprinzătoare a tuturor, dar ea însăşi e
necuprinsă.
Şi este acelaşi în mod suprafiinţial, etern, neschimbat,
rămânând în Sine, avându-le aceleaşi şi la fel, la fel prezent tuturor şi
statornic El însuşi cu ale sale în Sine şi întemeiat în mod neprihănit în
marginile prea bune ale identităţii mai presus de fiinţă, neprefăcut, necăzut,
neclintit, neschimbat, neamestecat, nematerial, atotsimplu, fără vreo nevoie,
necrescut, nemicşorat, nenăscut.
Iar altul este, deoarece Dumnezeu e prezent în toate în mod
providenţial şi se face toate în toţi pentru mântuirea tuturor, rămânând în
Sine şi neieşit din identitatea Sa prin lucrarea cea una şi stând neîncetat şi
dându-se pe Sine şi neieşit din identitatea Sa prin lucrarea cea una şi stând
neîncetat şi dându-se pe Sine cu o putere neclintită spre îndumnezeirea celor
întorşi (spre El).
Iar dacă ar spune cineva că Dumnezeu este asemenea cu Sine
ca Cel ce e Acelaşi, întrucât e în mod statornic în Sine, fiind asemenea Sieşi
în chip neîmpărţit, nu am socoti lipsită de cinste numirea dumnezeiască de
asemenea.
Dumnezeu ca atare nu este asemenea nimănui, dar El dăruieşte
asemănarea dumnezeiască celor ce se întorc spre El, prin imitarea după putere a
Celui ce e mai presus de toată definiţia şi raţiunea.
“Dumnezeu rămâne El însuşi în Sine şi e fixat statornic în
identitatea nemişcată şi e supraîntemeiat în mod neclintit şi în faptul de a
lucra acelaşi şi în acelaşi scop şi la fel; şi în faptul de-a exista neclintit
în Sine şi de-a nu se putea muta şi de-a fi nemişcat. Şi acestea în mod mai
presus de fiinţă. Căci El este cauza stării şi şederii tuturor, ca Cel mai
presus de toată şederea şi starea. Şi în El au primit subzistenţa toate, fiind
păzite neclintite din starea bunătăţilor proprii.” (p. 169)
El se mişcă în mod evlavios, nu prin mutare sau schimbare,
sau alternare, sau abatere, sau mişcare spaţială, nici în linie dreaptă, nici
circulară, nici în ambele feluri, nici inteligibilă, nu sufletească, nu fizică.
Capitolul X. Despre Atotştiutorul, Cel vechi de zile şi
despre veac şi timp
“Ia seama să lauzi pe Dumnezeu cel cu multe nume prin cuvânt
şi ca Atotţiitor şi ca Cel Vechi de zile. Atotţiitor se zice pentru că este
scaun atotţiitor, susţinând şi cuprinzând toate, fixând, întemeind şi
circumscriind şi făcând totul neclintit în Sine şi aducând la existenţă din
Sine, ca dintr-o rădăcină atotţiitoare, toate şi întorcând la Sine, ca într-un
sân atotţiitor şi ţinându-le adunate în Sine ca într-un scaun atotcuprinzător
pe toate, printr-o susţinere care le asigură pe toate şi e mai presus de ele,
nelăsându-le să cadă din ea şi să se piardă ca scoase dintr-o casă
atotcuprinzătoare.” (p. 170)
Iar ca Cel vechi de zile e lăudat Dumnezeu pentru că este şi
veacul şi timpul tuturor şi e înainte de zile şi înainte de veac şi de timp.
În sfintele vedenii ale arătării dumnezeieşti e închipuit şi
ca bătrân şi ca tânăr. Bătrân îl arată şi ca fiind de la început; tânăr, ca
neîmbătrânind.
Capitolul XI. Despre pace şi ce înseamnă a fi însuşi prin
sine, ce e viaţa de sine şi puterea de sine şi cele astfel spuse
Pacea dumnezeiască este obârşia împăcării tuturor.
Dumnezeu este suportul păcii de sine. Prin aceasta fiecare
stând în mod nedespărţit, îşi păstrează neslăbit chipul propriu, nefiind
tulburate prin amestecarea cu cele contrare; nici tocite în deplinătatea unirii
şi a curăţiei lor.
Capitolul XII. Despre Sfântul sfinţilor, Împăratul
împăraţilor, Domnul domnilor, Dumnezeul dumnezeilor
Sfinţenia e curăţia liberă de toată impuritatea şi
desăvârşită şi cu totul neprihănită.
Împărăţia este dăruirea a toată autoritatea şi podoaba şi
rânduiala şi ordinea.
Domnia nu este numai depăşirea tuturor relelor, ci şi toată
posesia desăvârşită a frumuseţilor şi bunătăţilor şi siguranţa adevărată şi
neclintită în ele.
Dumnezeirea este providenţa care e atentă la toate şi
înconjoară şi susţine toate cu bunătate desăvârşită şi umple toate de sine şi e
mai presus de toate cele ce se bucură de purtarea ei de grijă.
Capitolul XIII. Despre Cel desăvârşit şi Unul
“Hotărnicind astfel toată nesfârşirea, se supraextinde ca
Cel ce este peste orice margine, nu e încăput sau cuprins de nimic, ci se
întinde deodată în toate şi peste toate, prin pătrunderi fără lipsuri şi
lucrări nesfârşite. I se zice iarăşi desăvârşit şi ca Celui ce nu creşte şi e
pururea desăvârşit şi nemicşorat, având de mai înainte toate în sine şi
revărsându-se printr-o unică şi neîncetată şi aceeaşi şi supraplină şi
nescăzută dăruire, prin care desăvârşeşte cele desăvârşite şi le umple de
desăvârşirea proprie.” (p. 174)
Şi Unul este Dumnezeu Tatăl, şi Unul Domnul Iisus Hristos şi
Unul şi Acelaşi Duhul, pentru neîmpărţirea mai presus de toate a întregii
unităţi dumnezeieşti, în care sunt unite toate în mod unitar şi sunt supraunite
şi în mod mai presus de fiinţă.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire