Penguin Books, 1999
Note alcătuite de Silviu Man.
INTRODUCERE – TEHNOLOGIE ȘI RELIGIE
Scopul acestei cărți este de a arăta că fascinația
pentru tehnologie din zilele noastre (...) are ca origine miturile religioase
și închipuiri străvechi. Deși tehnologiștii de azi, în sobra lor cursă pentru
utilitate, putere sau profit par să fixeze un standard rațional pentru
societate, ei sunt alimentați, de asemenea, de visuri îndepărtate și nostalgii
spirituale ale salvării supranaturale.
Tehnologia modernă și credința modernă nu sunt nici
complementare, nici opuse, nici nu reprezintă faze succesive ale dezvoltării
umane. Ele sunt contopite - și așa au fost dintotdeauna – actul tehnologic
fiind, în același timp, un efort esențialemente religios.
Precum tehnologiile însele, ne așteptăm la mult mai mult din
partea mașinăriilor artificiale decât utilitate, confort sau supraviețuire. De
ele așteptăm mântuirea.
PARTEA I – TEHNOLOGIE
ȘI TRANSCENDENȚĂ
CAPITOLUL 1 – ASEMĂNAREA CU DIVINITATEA
Dezvoltarea tehnologiei în Occident ca forță istorică și
dezvoltarea religiei tehnologiei sunt două fațete ale aceluiași fenomen.
În primul mileniu creștin, tehnologia și transcendența au aparținut
unor teritorii complet diferite.
Pentru Fericitul Augustin, ca și pentru Jacques Ellul,
tehnologia există numai pentru omenirea în starea sa de păcat și nu are nici o
semnficație dincolo de aceasta. […] În
viziunea Fericitului Augustin, tehnologia nu are nimic de-a face cu
transcendența, ci semnifică respingerea transcendenței. Iar transcendența,
recuperarea perfecțiunii pierdute, nu poate fi câștigată decât prin harul lui
Dumnezeu.
În Evul mediu timpuriu, din
motive care rămân necunoscute, relația dintre tehnologie și transcendență a
început să se schimbe. Cu timpul, tehnologia a ajuns să fie identificată mai
îndeaproape cu perfecțiunea pierdută și posibilitatea unei perfecțiuni reînnoite,
iar progresul artelor a căpătat o nouă semnificație, nu numai ca dovadă a
harului, ci ca un mijloc de pregătire pentru, și un semn sigur al, salvării
iminente.
Istoricul Lynn White sugerează că schimbarea viziunii asupra tehnologiei
s-ar putea să fi început odată cu folosirea plugului greu în Imperiul
Francilor. Această inovație tehnologică majoră a inversat în mod radical
relația dintre om și natură făcând ca standardul diviziunii pământului să
depindă de-acum de capacitatea unei mașini mai degrabă decât de nevoia
oamenilor: “Până atunci, omul va fi fost parte
din natură; de atunci încolo,
va deveni un exploatator al naturii”.
Ernst Benz: Unul dintre
cele mai uluitoare lucruri cu privire la istoria culturală a Occidentului este că uimitoarea
accelerare și intensificare a dezvoltării tehnologice în Europa
post-Carolingiană a pornit din monahismul contemplativ.
Viziunea patristică dominantă
până în această perioadă a fost aceea conform căreia chipul divin al omului
este, prin natură, pur spiritual, localizat în sufletul rațional. Prin urmare,
recuperarea acestui chip originar necesita abandonul trupului și materiei. În
epoca Carolingiană, în special prin opera influentă a lui John Scotus Erigena,
noțiunea de chip divin a încorporat pentru prima oară și corporalul – trupul și
simțurile exterioare – ca un corelativ necesar al rațiunii și spiritului. Dacă
sufletul are nevoie de corporal, în această viziune, corporalul a fost în
schimb spiritualizat, iar materia a devenit conectată cu transcendentul.
Deși Hugh de St. Victor a
identificat tehnologia în mod exclusiv cu lumea căzută (și cu primul act al
omului căzut – facerea hainelor), a susținut – la polul opus față de Augustin –
că artele folositoare constituie mijloace prin care omenirea își poate recupera
perfecțiunea, chipul divin originar.
CAPITOLUL2 - MILENIUM: PROMISIUNEA PERFECȚIUNII
În acest nou context, dezvoltarea
tehnologiei dădea un fel de asigurare că omenirea este, într-adevăr, pe calea
către salvare. În același timp, începând cu jumătatea secolului al 12-lea, din
lumea monastică a apărut o concepție milenaristă radical schimbată cu privire
la istoria creștinilor, o viziune asupra
timpului dinamică și teleologică care a incitat în profunzime așteptările
creștinilor și a accelerat dezvoltarea tehnologică de care acestea erau acum
atât de strânse.
Noua mentalitate milenaristă a spart codul
divin cu privire la destinul omenirii, cu privire la adevărata relație dintre
temporal și transcendent (...). Recuperarea chipului divin al omenirii,
traiectoria transcendentă a creștinismului, a devenit astfel, în același timp,
un proiect istoric imanent.
Acest nou milenarism istoricizat avea să aibă o influență uriașă asupra
sufletului european, și a încurajat – ca nimic înaintea sa – mariajul ideologic
dintre tehnologie și transcendență. Tehnologia a devenit eshatologie.
Milenarismul, este, în esență,
credința că sfârșitul lumii este aproape și că, prin urmare, ne apropiem de un
nou paradis terestru. […]
În anul 431, Sinodul de la Efes a condamnat formal milenarismul ca erezie.
Profetul fondator al acestei
reînnoite așteptări a sfârșitului lumii este un abate cistercian din Calabria –
Ioachim de Fiore. […]
Inspirat de o viziune avută pe când citea din cartea Apocalipsei,
Ioachim a formulat ceea ce avea să fie descris ca “cel mai influent sistem profetic cunoscut Europei până la
marxism” care “a aprins
scânteia celei mai mare revoluții spirituale din întregul Ev mediu”.
Până în secolul al 13-lea, această inspirație milenaristă
din spatele dezvoltării tehnologice era deja reprezentată în chip anonim de
munca nenumăraților constructori de catedrale.
Milenarismul lui Ioachim a făcut
legătura dintre evenimentele istoriei și sfârșitul istoriei.
Francis Bacon, sfătuind pe Papă
să sprijine dezvoltarea meșteșugurilor, considera – pe linia lui Erigena și
Hugo de St. Victor – că meșteșugurile sunt “dreptul înnăscut al fiilor lui Adam”.
Bacon identifica sursa erorilor cunoașterii umane cu Căderea
în păcat: “Din cauza păcatului original și păcatelor fiecăruia dintre noi, au
fost distruse părți ale chipului dumnezeiesc, rațiunea este oarbă, memoria
slabă, iar voința decăzută”.
Istoricul Pauline Moffitt Watts: “Dorința de a
împlini profeția pe scară cosmică sau globală a fost un stimul major pentru
călătorii și descoperiri, de la primele misiuni franciscane din Asia și până la
Columb”. Tot Watts afirmă că “apocalipticismul exploratorilor, în
special cu privire la Columb, trebuie văzut ca fiind inseparabil de geografia
și cosmologia lor”,
pentru că ambele au modelat înțelegerea lor științifică și au inspirat
realizările lor tehnologice.
Traseul terestru către Orientul îndepărtat a fost deschis de
călugărul franciscan Giovanni da Pian del Carpini.
Columb era supranumit “cruciatul chiliastic” (chiliasm =
milenarism).
CAPITOLUL 6 – NOUL ADAM
Auguste Comte: “Nu spun neapărat că “Împărăția mea nu
este din lumea aceasta”,
ci mai degrabă echivalentul acestei afirmații în epoca noastră”.
Comte susținea că pozitivismul va oferi “singura satisfacere
posibilă, extrem de posibilă, a aspirației noastre spre eternitate”.
Comte vorbește chiar despre o “preoție a
pozitivismului”.
Socialistul utopic Robert Owen credea cu sinceritate că o
utilizare mai umană a tehnologiei se va dovedi eliberatoare, date fiind
transformările la nivelul relațiilor sociale și obiceiurilor culturale – prin
aceasta “a oferit o viziune milenaristă asupra transformării
tehnologiei”.
Pentru Marx, ca și pentru Owen, mașinile nu schimbă ele
însele societatea, doar oamenii putând face asta, dar mașinile aduc cu ele
promisiunea unui pauze edenice de la muncă (cu condiția ca mașinile să intre pe
mâinile potrivite). Pe această bază, marxismul a evoluat într-un “imn
chiliastic închinat apocalipsei tehnologice” (W.H.G. Armytage) și a devenit cel
mai influent sistem profetic occidental de la Ioachim de Fiore încoace.
CAPITOLUL 7 – NOUL EDEN
Dacă Cristofor Columb a văzut paradisul terestru în Lumea
Nouă, iar franciscanii au văzut eforturile lor misionare ca pe o accelerare a
avântului milenarist, cele care au dat Americii mitul său fondator –
înrădăcinat în promisiunea providențială a unui nou început – au fost
generațiile successive de protestanți milenariști. […] Eroul acestui mit era
“un nou Adam”, “un individ emancipat de istorie și ușor de identificat cu Adam,
cel de dinainte de cădere”.
John Adolphus Etzler a scris în anul 1833 ceea ce este
probabil prima utopie tehnologică americană, un ghid practic și categoric cu
titlul evident milenarist Paradisul la
îndemâna tuturor oamenilor, fără muncă, doar prin puterea Naturii și Mașinilor.
Henry David Thoreau: Există un
transcendentalism în mecanică.
Așa cum Erigena, cu o mie de ani
înainte, văzusele artele ca pe o adevărată ilustrare a asemănării cu Dumnezeu a
omenirii și ca pe un mijloc de a recăpăta stăpânirea adamică, tot așa
profesorul Jacob Bigelow se înclina în fața noului val de oameni învățați, “care poartă în ei imaginea
Paradisului”, care
“reconciliază credința și adevărul” și relatează istorica “restaurare a artelor” care au servit
la “extinderea dominării omenirii asupra naturii”.
Leo Marx vorbește despre un anume “sublim tehnologic”.
Ralph Waldo Emerson: mașinile și transcendentalismul se
potrivesc bine.
Inginerul mecanic George Babcock declara că misiunea inginerilor este să
facă să vină acea vreme în care “fiecare forță din natură și fiecare lucru creat
să fie controlate de către om”.
“Inginerul civil este preotul dezvoltării materiale. […] El este preotul noii epoci.” –
afirma inginerul civil George S. Morison.
Inginerul Robert Thurston asemăna
eforturile științifice și inginerești cu „revelația și profeția” care, sugera el, au devenit acum
“fructe ale științei”.
Edward Bellamy: “Această nebunie pentru din ce în ce mai
multe, mai mari și mai ample invenții în scop economic, dimpreună cu evidenta
și completa indiferență asupra întrebării dacă omenirea a avut sau nu ceva de
câștigat de pe urma lor nu poate fi înțeleasă decât dacă o vedem ca pe una
dintre acele epidemii de emoție nebună despre care știm că au afectat populații
întregi în anumite perioade, în special în evul mediu. Nu există nici o explicație rațională pentru aceasta.”
PARTEA A II-A:
TEHNOLOGII ALE TRANSCENDENȚEI
CAPITOLUL 8 – ARMAGGEDON: ARMELE ATOMICE
Mascate de un limbaj secular și activând acum în cea mai mare parte la nivel subconștient, vechile
teme religioase nu au încetat niciodată să alimenteze subtil proiectele și
percepțiile occidentale.
Cele două războaie mondiale au declanșat o
renaștere a gândirii apocaliptice, așa cum este evident din viziunea
milenaristă a naziștilor, a unui al treilea Reich de o mie de ani. […] Mai ales aici, religia apocaliptică a
tehnologiei a revenit cu furie, batjocorind imnele progresului. Pentru că
aceste tehnologii nu promiteau doar pași mari către perfecțiune, ci salturi
transcendente, ale judecății finale și mânturii, capabile de a cutremura
istoria.
Fizicienii atomici considerau că, în mâinile potrivite, folosirea acestei
tehnologii ar putea fi o binecuvântare, un mijloc de salvare prin care omenirea
ar putea părăsi istoria lugubră a diviziunilor și conflictelor și ar putea păși
în noua eră a colaborării și păcii. Ca cei care au descoperit și puteau
dezlănțui energia nucleară în lume, fizicienii și inginerii atomici se vedeau
pe ei înșiși, aproape într-o lumină divină, ca pe niște adevărați salvatori ai
omenirii.
Leo Szilard, pionier în ingineria
nucleară, se vedea ca fiind un lider al unei noi specii de oameni spirituali al
căror destin este să aducă lumina și ordinea în lume.
Prima explozie atomică din 16
iulie 1945, din Alamogordo, New Mexico era numită “The Trinity Test” (Testul Treimii).
După această explozie atomică, Robert
Oppenheimer, lider al personalului implicat, afirma, citând din Bhagavad Gita: “Am devenit moarte, distrugător al lumilor”. Chimistul George
Kistiakowski, cel care a pregătit
explozibilul, a spus: “În ultima milisecundă a existenței pământului, ultimul om va vedea ceva
foarte asemănător cu ceea ce am văzut noi”. William Laurence, de
la The New York Times, reporter militar oficial, (ca ecou la o mie de ani de așteptări milenariste ale elitei) a comparat opera omului cu opera lui Dumnezeu, exultând: “Supersoarele care răsărea îmi părea să fie simbolul
răsăritului unei noi ere […] Te simți ca și cum ai avea privilegiul de a
asista la nașterea unei Noi Lumi”. Iar generalul Thomas Farrell a
accentuat această conexiune, remarcând că Testul Treimii a dezlănțuit forțe “până acum rezervate Atotputernicului”.
După istoricul Paul Boyer, Hiroshima a provocat o “renaștere a gândirii eshatologice, indusă de atom”.
Milenarismul renăscut al epocii
nucleare se baza pe o renaștere a credinței deopotrivă în destinul și mântuirea
tehnologică inevitabilă pe calea unui Armageddon atomic.
Larry West, absolvent la CalTech, se vedea pe sine contribuind la salvarea
omenirii. Proiectant de supercomputere, precum și proiectant de arme nucleare,
West a afirmat pentru New York Times: “Văd computerele ca
fiind arme, mai degrabă decât focoasele nucleare. Atât de importante sunt ele
în salvarea societății”.
Viziunea apocaliptică a
proiectanților de arme nucleare nu este, în esență, diferită de aceea a
evanghelistului: așteptarea
unei judecăți finale. Și în cazul lor, așteptarea anihilării este “amestecată” cu speranța în salvare.
La Livermore, ideea
unui transcenderi tehnologice a fost alimentată de Rod Hyde, lider de grup
pentru dezvoltarea armelor nucleare, inventator al laserului cu raze gamma și
proiectant al unei navete spațiale cu propulsie atomică: “Ce vreau, mai mult
decât orice, e să aduc rasa umană în spațiu. Ăsta e viitorul. Dacă vei rămâne
aici, dezastrul va lovi și vei fi șters de pe fața pământului.”
CAPITOLUL 9 – RIDICAREA LA CER A SFINȚILOR: EXPLORAREA SPAȚIULUI
Ceea ce numim astăzi spațiu
numeam ieri Rai.
Jules Verne împrumută mult din
Cartea Apocalipsei, referindu-se la Antihrist și la profețiile sfârșitului
lumii, oferind astfel “o
versiune a Apocalipsei adusă la zi, riguroasă științific, o Zi a
Judecății remodelată tehnologic” (Andrew Martin, cercetător al operei lui Verne).
Konstantin Tsiolkovski – cel care este considerat a fi
părintele științei rachetelor moderne – pare să fi fost inspirat în acest
demers și de influentul mistic rus Nikolai Federov, care i-a fost părinte spiritual și care, printre altele,
l-a salvat de la sinucidere insuflându-i
credința că scopul final al omenirii include și implică “cucerirea spațiului
cosmic”.
Robert Goddard, cel care a lansat la 1926 prima rachetă cu
combustibil lichid, a căutat patronajul armatei americane pentru a-și îndeplini
visul de a face posibilă călătoria în spațiu.
Proiectul lui Wernher von Braun (expert în rachete al celui
de-al Treilea Reich, ofițer nazist și membru SS numit “Adam” - de a trimite un
om în spațiu la sfârșitul anilor 1950. Se pune întrebarea de ce
era nevoie de echipaj uman, când tehnologia acelor timpuri avea deja (precum în
programul Explorer) capacitățile științifice și de observație necesare, și cu o
eficiență și economie mult mai mari. Von Braun – născut luteran, dar
nepracticant, ulterior devenit born-again Christian - a explicat : pentru că era voia lui Dumnezeu “să-și trimită Fiul către alte lumi
pentru a le vesti Evanghelia”. Von Braun vedea zborul spațial ca pe un
„nou început” milenar al
omenirii, partea a doua și ultima din destinul ei ghidat de
divinitate. Astronautul este văzut astfel ca un alt Adam.
Von Braun: Dacă omul este
Alfa și Omega, atunci acest lucru este deosebit de important dpdv religios ca
el să călătorească înspre alte lumi, înspre alte galaxii; destinul său este de a-și
asigura nemurirea, nu numai a rasei sale, ci și a însăși scânteii de viață..
William R. Lucas, cel de-al patrulea director al NASA
Marshall Space Flight Center, el însuși creștin baptist practicant, vorbește
astfel despre atmosfera de atunci: “Nu m-am simțit stingherit
în această comunitate. Marea majoritatea a oamenilor de la baza de la Marshall
- și înainte de la ABMA (Army Ballistic Missile Agency) și Restone, erau
creștini.”
Jerry Klumas, inginer de sistem pensionat și cofondator al
Bisericii Nazarene de la NASA: “Comunitatea creștină de la NASA
nu este o minoritate;
este foarte importantă, iar cei de la NASA vorbesc deschis despre faptul
că sunt creștini”.
Tot Jerry Klumas: “Administratorii NASA nu descurajează
asemenea atitudini. La NASA nu există separația între biserică și stat. La baza
de la Johnson, administratorii încurajează studiul în grup al Bibliei, punând la
dispoziție săli de ședință. Aproape fiecare lider al NASA este un membru al
bisericii activ.”
Bruce Murrray, director al Laboratorului de Propulsie cu
Reacție al NASA a declarat în 1979: “căutarea inteligenței extraterestre este
precum căutarea lui Dumnezeu.”
În Ajunul Crăciunului anului 1968, astronauții de la bordul
Apollo 8 – prima misiune pe lună cu personal uman – au citit, pentru cei de pe
Pământ, primele zece versete ale cărții Facerii.
În 1958, după ce au înregistrat mai multe eșecuri cu racheta lor,
proiectanții de la centrul Vanguard au agățat o medialie cu Sfântul Cristofor
la baza dispozitivului giroscopic din sistemul de ghidaj de fază secundă.
Această modificare de design a fost descrisă în detaliu pe hârtiile oficiale,
semnate de personalul competent, având ca obiectiv specificat: “Ajutor de Călăuzire
Divină”. În 1973, Josef
Blumrich din Directoratul de Dezvoltare a Programului din cadrul Centrului de
Zbor Spațial Marshall a patentat proiectul unei roți omnidirecționale inspirate
de o descriere din Vechiul Testament, aparținând profetului Ezechiel.
În 1974, Programul de Observații Terestre al NASA s-a
implicat într-o încercare de localizarea prin imagini satelit a Arcei lui Noe
pe vârful muntelui Ararat din Turcia; iar în 1979,
tehnicienii NASA de la Laboratorul de Propulsie cu Reacție s-au folosit de
expertiza și de echipamentele din misiunile Viking și Voyager pentru a verifica
autenticitatea Giulgiului din Torino. (Conducerea NASA a avut grijă să
menționeze că “studierea
misterului prin care giulgiul a fost imprimat de chip nu este un proiect
sponsorizat de guvern”).
Lewis Mumford: Numai un amestec de impulsuri aventuroase și
convingeri religioase de cea mai profundă natură ar putea face ca oamenii
normali – așa cum majoritatea astronauților par a fi – să ia parte la un
asemenea ritual negator de viață. […] Pe lângă un imens curaj fizic și promisiunea unei
încheieri rapide a acestei încercări, ei au nevoie de o convingere religioasă
profundă, cu atât mai utilă dacă nu sunt conștienți de rolul lor de Mesageri ai
Cerului.
La încheierea programelor Apollo
și Skylab, 90% dintre astronauți erau creștini practicanți, iar dintre aceștia,
85% erau protestanți.
Astronautul Gordon Craig (pionier
al misiunii Mercury) a declarat în fața Congresului: “Sunt creștin metodist și
mi-am numit nava Faith [Credință] 7, pentru că eu cred în Dumnezeu”. În
timp ce traversa orbita Pământului, Cooper a fost primul astronaut care s-a
rugat în spațiul cosmic.
Astronauții misiunii Apollo 10 aveau cu ei propria Biblie.
Meditând la prima sa experiență pe Lună (devenind ulterior ultimul om de pe
Lună), Gene Cernan, romano-catolic, și-a declarat convingerea că: “nu există nici o îndoială că
trebuie să existe un creator al universului”.
Deși Neil Armstrong, comandantul primei misiuni cu
aselenizare (Apollo 11) a fost crescut în Biserica Evanghelică, aceasta nu se
considera o persoană prea religioasă, spre deosebire de colegul său de echipaj,
Edwin Aldrin, care era mai-mare al unei biserici prezbiteriene și profesor la
școala de duminică. Înainte de zbor, Aldrin s-a împărtășit cu pastorul său care
i-a spus, după declarațiile ulterioare ale lui Aldrin, că el și colegii săi vor
“privi pământul dintr-o poziție de transcendență fizică” și, prin efortul lor,
“omenirea va fi trezită încă o dată la dimensiunile mitice ale omului”.
După ce modulul de aterizare s-a așezat în Mare Tranquillitatis, la
scurt timp după aselenizare, înainte ca Armstrong și Aldrin să pășească pe
suprafața lunară, Aldrin a cerut Controlului Misiunii un moment de liniște la
radio. Apoi și-a desfăcut un mic pachet oferit de pastorul său care conținea un
flacon cu vin, puțină anafură și un mic potir și s-a împărtășit, citind din
Ioan 15:5. El a spus mai târziu: e interesant să te gândești că primul lichid care a
luat contact cu Luna și prima hrană consumată acolo au fost elementele
împărtășaniei.”. După,
deschizând stația radio, a citit din Psalmul 8.
La întoarcerea echipajului
misiunii Apollo 11 pe Pământ, președintele Nixon a proclamat: “Aceasta este cea mai extraordinară
săptămână de la începutul lumii, de la Geneză încoace.” (Ulterior, consilierul
său pe problem religioase, Billy Graham, i-a amintit că au mai fost trei
evenimente mai extraordinare decât acesta – Nașterea lui
Hristos, Răstignirea Lui și Învierea Lui).
În misiunea Apollo 12, Pete Conrad a dus pe Lună un steag pe
care era cusută o cruce.
Echipajul nefericitei misiuni Apollo 13 – care nu a reușit să
mai ajungă pe Lună din cauza unei explozii a unui rezervor de oxigen survenite
la două zile după lansare – aducea cu el sute de Biblii imprimate pe microfilm,
din partea Ligii pentru Rugăciune pentru Misiunea Apollo de la baza din
Houston. Aceste Biblii trebuiau distribuite credincioșilor.
Comandorul Edgar Mitchell, care a condus un experiment telepatic pe Lună,
avea cu el o Biblie pe care a lăsat-o pe suprafața Lunii împreună cu un
microfilm care conținea primul verset al Genezei scris în 16 limbi.
Jim Irwin, membru al echipajului Apollo 15, la întoarcerea de
pe Lună, a declarat că “Iisus Hristos pășind pe Pământ este cu mult mai
important decât omul pășind pe Lună”. […] Irwin exemplifică foarte bine ceea ce Brian
O’Leary numea “complexul
Mesia al astronauților”.
Tom Jones, membru al echipajului navei Shuttle, se
împărtășeau în timpul zborului. Despre nava spațială Shuttle, Jones spune că
este “cea mai grandioasă catedrală în care poți sluji”.
Jones: “Să fiu în spațiu a fost o experiență cu
adevărat religioasă pentru mine. Cred că acolo se află un Creator și că a făcut
o treabă foarte bună cu planeta noastră”. Replica sa ne amintește de Johannes Kepler care, cu
aproape patru secole mai devreme, intuise pentru prima oară posibilitatea unei
ridicări la cer. Kepler: “Oare acest fel de Creator care a făcut
lumea din nimic ar lipsi spiritul omului, stăpân al Creației și chip al lui
Dumnezeu, de această desfătare cerească?” Se pare că nu.
CAPITOLUL 10 – MINTEA NEMURITOARE: INTELIGENȚA
ARTIFICIALĂ
Dacă cucerirea spațiului a eliberat câțiva oameni din
ghearele gravitației și constrângerile “exilului” lor pământesc,
totuși spiritul divin al omenirii a rămas încarcerat în propria sa încarnare
trupească, din care numai moartea îl poate elibera. Epitaful lui Kepler: “Odinioară
măsuram cerurile, acum măsor umbra pământului. Mintea ce măsoară s-a născut din
rai, numai trupul rămâne umbrei”.
Precum Kepler, Descartes vedea mintea ca fiind o înzestrare
cerească a omenirii – în esența sa, diferită de trup, văzut ca o povară a
mortalității.
Corpul reflecta astfel “căderea
epistemologică” a
omenirii mai degrabă decât divinitatea sa și se “opune rațiunii”. Piedici ale gândirii pure,
simțurile și patimile trupești înșeală și perturbă intelectul.
Scopul lui Descartes – “o gândire lipsită
de trup”.
Obsesia lui Descartes a devenit principala preocupare
filosofică pentru trei secole.
La jumătatea secolului al
XIX-lea, matematica nu devenise doar un model al gândirii pure, ci metoda de a
descrie însuși procesul gândirii – vezi experiența “mistică” (după propria declarație) a lui
George Boole, trăită în 1833, la vârsta de 17 ani.
Conform biografului său, e imposibil să separăm credințele
religioase ale lui Boole de matematica
sa.
Reducerea gândirii
umane la reprezentare matematică a făcut ca simularea mecanică sau replicarea
mecanică a proceselor de gândire umane să poată fi imaginate. Astfel, de îndată
ce misterele minții nemuritoare devin transparente și comprehensibile, ele pot
fi reproduce mecanic și ulterior manipulate în mod independent.
O mașină care gândește nu constituie atât o
depreciere a omului în fața mecanismului, ci o exaltare a înzestrării esențiale
a omenirii – acea unică facultate pe care omul o împarte cu Dumnezeu, prin
legătura sa cu Dumnezeu, nu cu omul. Mașina gânditoare nu este, așadar, o
întrupare a ceea ce este specific omenesc, ci a ceea ce este specific divin în
oameni – spiritul nemuritor.
Mașina Turing […] se bazează pe o analogie între stările mașinii și stările minții. [analogie care nu este posibilă decât
într-o cultură puternic marcată de metafora mașinii n.m.]
Andrew Hodges,
biograful lui Turing: “Nu există nimic
sacru în creier, prin urmare dacă o mașină poate să funcționeze ca un creier,
atunci înseamnă că gândește.”
Cu definiția sa sumară a inteligenței mașinii, Turing a
evitat abil discuțiile filosofice cu privire la însemnătatea minții și gândirii;
abordarea sa materialistă a sufocat din fașă orice discuție
despre existența vreunei minți sau unui suflet autonome – ceea ce preocupase pe
Descartes și Boole. Prin prisma “principiului imitării”, “dacă o mașină pare
să se manifste fel de bine ca o ființă umană, atunci înseamnă că se manifestă
ca o ființă umană”.
[aparența primează și generează realitatea n.m.]
Aproape toate progresele tehnice care au făcut posibilă
proiectarea computerelor și dezvoltarea Inteligenței Artificiale (I.A.) au ca
sursă experiența militară. […] Ceea ce înseamnă că, așa cum spun dezvoltatorii
de I.A. Herbert Simon și Allen Newell, că cercetătorii în domeniu se aflau
într-o poziție din care “observau analogiile dintre procesarea informației de
către oameni și comportamentul servomecanismelor și computerelor” – adică, vedeau părțile omenești și
mecanice dintr-un sistem ca fiind, în principiu, identice.
Edward Frenkin, un alt apostol fervent al I.A. era bântuit de
spectrul apocalipsei. Conform unuia dintre biografii săi, “își revizuia
periodic planurile de supraviețuire în războiul nuclear pe care îl vedea ca
iminent”. Dobândind o
avere impresionantă din activitățile sale industrial, Fredkin și-a cumpărat o
insulă în Caraibe și și-a fortificat-o pentru supraviețuirea în lumea de după
holocaustul nuclear.
Simultan, în vreme ce
ajuta prin munca sa la cursa tehnologică a Războiului Rece, Frenkin devenea din
ce în ce mai convins că avansul accelerat al I.A. era unica salvare pentru
omenire, mijlocul prin care inteligența rațională va învinge limitele și
nebunia oamenilor. În acest spirit, el ține cursuri la MIT și Stanford despre
“salvarea lumii”. “Ideea principală e să vedem lumea ca pe un mare computer și să scriem un program [“algoritmul global”] care,
dacă va fi executat metodic, va duce la pace și armonie.”
Poate din cauza predispoziției sale către hiperbolă și din cauza
poziției sale de om de încredere al MIT (Massaschussets Institute of
Technology) la DARPA (Defense Advanced Research Project Administration), Marvin
Minsky a devenit cel mai fervent promotor al I.A. Denigrările sale provocatoare
la adresa anatomiei și abilităților mentale umane i-au adus celebritatea, tot
la fel de mult cât i-au adus-o și exagerările extravagante cu privire la
progresele I.A.
Minsky nu vede în creierul uman altceva decât “o mașinărie de
carne”, iar corpul nu
este decât “o mizerie de materie organică și sânge”, “un teleoperator al creierului”.
Ambele – insistă el – pot fi înlocuite cu brio de mașini. Argumentul său
este că ceea ce este important în viață este “mintea”, pe care el o definește în termeni
de “structură și
subrutine”- adică, în
termeni de programator.
Precum Descartes,
Minsky insistă că mintea poate și trebuie să fie separată de corp și de sine: “Cel mai
important lucru cu privire la rafinarea gândirii este să încerci să îți
depersonalizezi interiorul”.
Pentru Minsky, simbioza om-mașină va deveni manifestarea
principală a I.A.
Dezvoltarea militară a sistemelor om-mașină a dat naștere
deopotrivă la sistemele de simulare computerizată numite “realitate virtuală” și de “cyberspațiu”. […] Prinși în plasa
sistemelor de comunicare și simulare computerizate, oamenii au experimentat o “intensificare a simțurilor” și o infinită extensie a puterilor
și orizontului lor mental – iluzii ale omniscienței, omniprezenței și
omnipotenței care alimentau fanteziile propriei asemănări cu Dumnezeu.
Tom Furness, cercetător la Universitatea din Washington, Laboratorul
Tehnologic de Interfață Umană: “De partea cealaltă a mănușilor
noastre cu senzori, noi devenim creaturi mișcătoare de lumină colorată, pulsând
în sclipiri aurii... Vom deveni cu toții îngeri, pentru eternitate...
Cyberspațiul va fi ca Paradisul... un spațiu al restaurării colective a stării
de perfecțiune”.
Michael Heim, consultant în industria computerelor și
filosof: “Fascinația noastră pentru computere... este mai mult
spirituală decât utiitaristă”.
Heim: “Atunci când
suntem on-line, ne rupem de existența noastră corporală”, de “existența noastră
pământească, atât de pământească” și emulăm perspective lui Dumnezeu, viseo dei, instantaneitatea cunoașterii divine.
Michael Benedikt, președinte al Mental Tech. Inc., o companie
de design de software din Austin, Texas: “cyberspațiul este
echivalentul electronic al tărâmurilor spirituale ale religiei”
Benedikt: “Cyberspațiul este dimensiunea în care
plutește o nouă imagine a Cetății lui Dumnezeu, Noul Ierusalim al Cărții
Apocalipsei. Răsare din rai precum un palat plin de podoabe, fără greutate...
un loc în care putem reintra în grațiile lui Dumnezeu... un loc precum o
splendidă ecuație”.
Cercetătorul DARPA Don Norman: “Visez să îmi creez
propriul meu robot... Să îl fac pe el propria mea inteligență. Să-l fac propria
mea minte... Să mă văd în el”.
Cercetătorul DARPA Roger Schank: “Întotdeauna am
visat să creez o minte. Creați ceva de genul ăsta. Este cel mai emoționant
lucru pe care-l poți face. Cel mai important lucru pe care îl poate face cineva”.
Practicianul în I.A. Daniel Crevier: “credințele
religioase, și în special credința în viața de după moarte, nu sunt compatibile
cu ideea că mintea se naște din fenomene fizice”. Hristos a înviat într-un trup nou, și atunci, de ce
nu ar putea învia o mașină?
Danny Hillis, discipol al lui Marvin Minsky la MIT,
recunoscând superioritatea creației sale: “Aș vrea să creez
o mașină care să fie mândră de mine”.
Hillis: “Mă întristez la gândul morții, mă
întristez la gândul că avem atât de puțin timp de petrecut aici pe pământ și aș
vrea să existe o metodă să evit asta. Așadar, ceea ce e mă alimentează pe mine
este ceva emoțional. Nu este un experiment științific detașat sau ceva de genul
ăsta”.
Simpatizanta I.A. Pamela McCorduck: “Ceea ce facem noi este
ceva dumnezeiesc. […] Inventarea zeilor reprezintă dorința
noastră de transcendență”.
Guru I.A. Earl Cox: “Ne vom downloada mintea în
recipiente create de copiii noștri roboți și, împreună cu ei, vom explora
universul... Eliberați de forma noastră biologică fragilă, inteligențele
uman-artificiale vor călători prin univers. Un astfel de sistem combinat de
minți, reprezentând triumful suprem al științei și tehnologiei, va transcende
conceptele timide asupra zeităților și divinității ale teologilor de astăzi”.
Așa cum a fost cazul și cu I.A., dezvoltarea teoretică a “Vieții
artificiale” a avut loc
la umbra Armagheddonului. Părintele a ceea urma să devină “Viața artificială” a fost matematicianul John von
Neumann. Acesta, către sfârșitul timpuriu al vieții sale, suferind de cancer,
s-a devotat dezvoltării armelor, fiind un susținător al utilizării armelor
nucleare și al războiului nuclear preventiv.
În 1980, NASA a înființat un Grup de Conceptualizare a
Sistemelor Autoreproductive.
Mecca “Vieții artificiale” este Los Alamos, locul de naștere
al bombei atomice.
Chris Langton, cel care a dat numele “Vieții
artificiale”, declară că
entuziasmul său pentru viața artificială a fost declanșat de o experiență
aproape mistică pe care a avut-o când computerul său rula programul “Life” al
lui John Conway.
Langton: “Vrem să construim modele care să fie atât de
asemănătoare cu viața încât să înceteze să fie modele ale vieții și să devină ele însele exemple ale vieții”.
Steven Levy: “Într-un fel, e bine că la acest moment,
fenomenul vieții artificiale este underground, pentru că asta ne permite să nu
batem la ochi și să facem ce vrem”. Cercetătorul vieții artificiale Norman Packard a dat
dovadă de aceeași atitudine iresponsabilă în interviul cu Levy. El a prezis că
evoluția ființelor de silicon auto-reproductive este doar la câteva generații
distanță și că, da, existența lor va naște consecințe grave și pe termen lung
pentru umanitate dar, a concluzionat el, “ce mama dracului, eu nu o să mai
fiu pe aici”.
Stefan Helmreich, antropolog de la Universitatea Stanford
descrie etosul fundamental religios al comunității de cercetare a vieții
artificiale. […] Absorbiți de propria muncă, ducând o existență
eterică, “ei își
lasă trupurile în planul doi” pentru a se împărtăși și a se identifica cu creațiile computerizate ale
minții pure. Mulți declară că au avut “epifanii cvasi-mistice” prin care au
putut vedea cum “părți ale lumii neînsuflețite se umplu de viață”.
Helmrich observă că deși cea mai mare parte dintre aceștia
sunt agnostici sau atei declarați, istoriile iudeo-creștine ale creației și
viețuirii lumii îi bântuie pe intervievați în discuțiile cu privire la motivele
pentru care computerele sunt “lumi” sau “universuri”, o tradiție care include istorii ale
Vechiului și Noului Testament (istorii ale creației și mântuirii).
Un cercetător intervievat de
Helmreich: “mă simt
ca Dumnezeu; de fapt,
sunt Dumnezeul universurilor pe care le creez”.
Rucker vede munca cercetătorilor vieții
artificiale ca fiind o “intervenție
divină”.
Tom Ray și-a proiectat programul astfel încât
schimbările configurației formelor de viață să fie confirmate prin apăsarea
unui buton numit “Amin”.
Peter Todd descrie cum sistemul său a făcut să
apară organisme “nemuritoare”;
alții și-au imaginat posibilitatea dobândirii unei “reîncarnări
artificiale”.
În cel puțin ultimele trei sisteme de viață artificială,
inclusiv sistemul în buclă al lui Langton, programul-sursă cu care a început
procesul de evoluție al vieții artificial a fost numit “Adam”.
Norman Packard: “dacă îți poți imagina ceva ce
trăiește într-un tărâm artificial, atunci este greu să nu îți imaginezi – cel
puțin la un moment dat, în viitor – că formele de viață avansate (avansate ca
și noi) și arbitrare vor avea probabil și ele un suflet.”
CAPITOLUL 11 – FORȚE ALE PERFECȚIUNII: INGINERIA GENETICĂ
Edward Bellamy a profețit că “atunci când secretul
divin al genomului va fi perfect elucidat, omenirea va ajunge la împlinirea
evoluției”.
Cel puțin trei pionieri în I.A. – von Neumann, Wiener și
Minsky – se considerau a fi descendenți direcți ai rabinului Low din Praga, cel
care ar fi rostit numele lui Dumnezeu unei forme de lut, creând astfel golemul.
Primul care a văzut corpul ca o mașinărie
funcțională a fost Descartes.
John Cohen: Descartes “a afirmat că corpurile
animalelor trebuie să fie văzute ca nimic mai mult decât mașinării complexe”, fiind astfel printre primii care
“au extins ideea de mașină în domeniul organismelor vii”.
J.D. Bernal, pionier al
cristalografiei cu raze X: “cei trei dușmani ai minții raționale sunt natura, corpul și dorințele și emoțiile
umane”.
Precum Francis Bacon, J.D. Bernal anticipează apariția unei
elite științifice – pentru Bacon, aceasta este format din vrăjitori ai
tehnologiei, pentru Bernal – din creiere deztrupate.
J.D. Bernal: Colonizarea spațiului și mecanizarea corpului
sunt, în mod evident, complementare.
J.D. Bernal: “… chiar dacă un val de
obscurantism primitiv va șterge erezia științei de pe fața pământului, știința
va fi deja pe drumul ei către stele... Oamenii de știință vor apărea ca o nouă
specie și vor lăsa omenirea în urma lor”
Scopul valului de fizicieni preocupați de biologie din anii
1930, patronați de Warren Weaver de la Fundația Rockefeller, era “de a construi o nouă
biologie pe temelia științelor fizice”, un demers pe care Weaver l-a intitulat ulterior “biologie
moleculară”.
Schrődinger: “Cheia înțelegerii vieții este a
înțelege că ea toată se bazează pe un mecanism pur”, pe un fel de mașinărie care integrează
forma și funcția, a cărei structură este informațională / (medium-mesaj)
În controversatul său epilog al cărții What is Life?, Schrődinger s-a
întors spre “o perspectivă asupra minții mai tradițională, transcendentă”. Precum Descartes cu trei secole în urmă, Schrődinger
a rezolvat această aparentă contradicție (determinismul naturii vs. voință
liberă) prin localizarea “eului” într-o altă dimensiune decât a corpului, o dimensiune
divină, de dincolo de legile naturii.
Unul dintre cei doi cercetători care a descoperit structura dublu-helix a
ADN-ului, Francis Crick, a afirmat:
“Am descoperit secretul vieții”.
“Dublul
helix a înlocuit crucea în alfabetul biologic”
– afirmă Erwin Chagraff, pionier chimist al acizilor nucleici. […] ADN-ul înseamnă Dumnezeu, iar cunoașterea
oamenilor de știință cu privire la ADN este un semn al divinității lor.
Dacă avocații Inteligenței Artificiale
vedeau mașinile ca fiind, în potențial, asemănătoare cu viața, biologii
moleculari vedeau viața ca fiind în mod esențial asemănătoare mașinii.
Pentru
aceștia, misterul vieții este, în esență, doar un alt mecanism.
Lewis
Mumford relatează că, în anul 1965, un fost președinte al American Chemical
Society, laureat al Premiului Nobel, le-a spus colegilor săi: “Să mărșăluim cu toate forțele
noastre științifice, împreună, pentru a crea viața!”. Dar creșterea și “îmbunătățirea”
vieții controlate au devenit în curând o posibilitate distinctă.
De îndată ce noua știință a dat
naștere unei tehnologii adecvate, studierea vieții a devenit din ce în ce mai
mult biotehnologie – adică inginerie a vieții.
Deși
terapia genetică era, teoretic, destinată să-i ajute pe indivizii infirmi să-și
redobândească sănătatea, corectându-le o caracteristică negativă înnăscută, ea
este și generatoarea unei promisiuni de “ameliorare”
a celor care sunt deja sănătoși.
“Putem
dezvolta o genetică atât de sigură și de extensivă astfel încât să ne permită să creștem, în
viitor, oameni superiori?” – întreba
Warren Weaver de la Fundația Rockefeller în anul 1934. […] Astfel fiecare ar
putea revendica genialitatea ca fiind “un drept înnăscut al său”.
Robert
Sinsheimer, profesor de biologie molecular și cancelar al Universității din
California, a afirmat: “Pentru prima oară în istorie, o viețuitoare își înțelege originea și
poate încerca să-și proiecteze viitorul”.
Ulterior, a vorbit în mod explicit despre semnificația religioasă a acestui demers științific.
Per total, dezvoltarea ingineriei genetice umane a fost
fără îndoială alimentată, în mod conștient sau nu, de miturile medievale ale
facerii artificiale a vieții. Poveștile golemului și elixirului alchimic al
vieții, ale insuflării vieții în materia moartă, au fost spune și respuse, iar
aluziile la echivalentul lor științific modern, Frankenstein al lui Mary Shelley, au existat din abundență.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire