Traducere
din latină de Wilhelm Tauwinkl. Prefaţă de Anca Manolescu. Humanitas, București, 2008.
Prefaţă. Misiunea
elitei în Europa lui Nicolaus Cusanus
Căderea
Constantinopolului a fost marele eveniment simbolic care a pus creștinătatea
apuseană în faţa diversităţii religioase ofensive.
Conștiinţa
Europei creștine se construiește prin opoziţie cu străinul religios și
cultural. Presiunea musulmană asupra continentului a fost « moașa violentă »
(Franco Cardini) a Europei.
Printre puţinii
intelectuali capabili să facă faţă provocării diversităţii, Nicolaus
Cusanus și teologul Ioan din Segovia, au
gândit la noua Europă, care avea de integrat în conștiinţă tema pluralismului
religios și cultural. Cei doi teologi considerau că, prin studiul Coranului,
vor izbuti să arate musulmanilor că dogmele de temelie ale creștinismului –
dacă sunt interpretate simbolic și cultural – devin acceptabile din punct de
vedere islamic.
Micul tratat de
armonizare a credinţelor, De pace fidei, propune diversitatea religioasă ca
temă de meditaţie, de cunoaștere adresată raţiunii credincioase în articularea
ei cu intelectul contemplativ.
Tematica din De
pace fidei este situată dintru început într-un orizont al cunoașterii
apofatice.
Religiile sunt
« direcţii » diferite ale unei unice Revelaţii, căi desfășurate de
divin și, complementar, perspective din care membrii diferitelor
comunităţi caută, întâlnesc și sunt
uniţi cu Logosul.
Întâlnirea ochilor dintre unul uman și Unul
divin comportă o asimetrie care, ignorată, antrenează riscul unei inversiuni,
iar Cusanus ţine să avertizeze împotriva lui. Pe direcţia perspectivei sale
particulare, fiece fiinţă umană întâlnește plenitudinea privirii absolute,
plenitudine cu care este tentată să învestească propria sa privire. Fiecare
fiinţă particulară e înclinată să cuprindă, să sintetizeze, să
« înfășoare » întreg realul potrivit propriului unghi, particular, de
vedere.
Fiecare religie
riscă să se erijeze în globalitate, să devină un particular absolutizant.
Ca și
perspectivele umane, religiile converg spre aceeași ţintă nelimitată.
Facultatea umană
capabilă de divin este intelectul.
Una din tehnicile
icoanei este « perspectiva inversă » : spaţiul imaginii e
configurat așa cum e văzut de personajul din icoană, nu de privitorul exterior.
Cusanus transpune tehnica « perspectivei inverse » în metodă de
meditaţie și de cunoaștere.
Când vorbim
despre perspectivă inversă în cadrul gândirii cusane trebuie să rămânem mereu
conștienţi că termenul perspectivă nu mai este propriu-zis adecvat, că limbajul
își atinge aici limitele, că ne referim la acel punct de vedere care
îmbrăţișează toate punctele de vedere particulare și le transcende în infinitul
lui.
Atenţia faţă de
diversitatea lumii e posibilă și fundamentată doctrinar, la Cusanus, fiindcă e
articulată în atenţia faţă de Unitatea divină atotvăzătoare, faţă de sfera ei
infinită. Prin importanţa pe care o dă singularităţii fiecărei fiinţe umane,
perspectivei ei particulare, subiectivităţii umane în genere, Cusanus e un
gânditor care iniţiază modernitatea. Prin intensitatea cu care singularităţile
umane și entităţile particulare ale lumii sunt privite dinspre Infinitul divin,
sunt atrase de el, Cusanus ne propune o altfel de gândire modernă decât a
noastră : o gândire modernă nesecularizată.
Soluţia de
armonizare a areligiilor nu este căutată, ci oferită dintru început, nu este o
doctrină, ci contemplarea Feţei divine care se dă vederii tuturor
participanţilor la colocviul ceresc. Soluţia este conștiinţa convergenţei.
Religio una sau
una fides orthodoxa nu este un sincretism care să-i împace pe toţi.
Proiectul cusan
este foarte amplu : o elită universală, a tuturor religiilor, capabilă să
menţină, în diversitatea religioasă și cu respectul ei, conștiinţa convergenţei
și instaurarea concordiei.
Pacea între
religii
« Dar ai
știut, Doamne, că o mare mulţime nu poate să fie fără multă diversitate și că
aproape toţi oamenii sunt siliţi să ducă o viaţă trudnică, plină de suferinţe
și necazuri, și să se supună ca slujitori regilor ce-i stăpânesc. Din această
cauză, dintre toţi, doar puţini au atâta răgaz încât, folosindu-și propria
libertate de judecată, să poată ajunge la cunoașterea de sine. Pe mulţi îi abat
grijile trupului și îndeletnicirile și astfel nu te pot căuta pe tine, care
ești Dumnezeu ascuns. De aceea, ai pus în fruntea poporului tău feluriţi regi
și văzători, care se numesc profeţi, și mulţi dintre ei, slujindu-ţi ca soli,
au statornicit, în numele tău, cult și legi și au învăţat poporul neștiutor.
Aceste legi le-au primit nu altfel decât ca și cum Tu însuţi, Împăratul
împăraţilor, le-ai fi vorbit faţă către faţă, crezând că-i aud nu pe ei, ci pe
tine în ei. Feluritelor neamuri le-ai trimis feluriţi profeţi și învăţători, pe
unii într-o vreme, pe alţii, în alta. Dar starea pământească a omului face ca
un obicei îndelungat, intrat în firea lui, să fie susţinut drept adevăr. Astfel
se întâmplă nu puţine neînţelegeri, atunci când o anume obște pune credinţa ei
înaintea alteia. » (p. 42-43)
Făptura nu poate
cuprinde cunoașterea Infinităţii, pentru că finitul nu are măsură cu infinitul.
Nu există decât o
singură religie, în diversitatea riturilor.
« Dar omul
natural și pământesc este ţinut în neștiinţă sub stăpânirea căpeteniei întunericului,
umblând după starea vieţii simţurilor, care nu vine decât din lumea căpeteniei
întunericului, iar nu după omul lăuntric intelectual, a cărui viaţă vine de pe
tărâmul obârșiei lui [...]. » (p. 46)
Diavolul –
« căpetenia neștiinţei » (p. 46)
« Nu altă
credinţă, ci una și aceeași este presupusă pretutindeni. » (p. 52)
« Nu poate
fi decât o singură Înţelepciune. Căci dacă ar fi cu putinţă să fie mai
multe înţelepciuni, ar trebui ca ele să decurgă dintr-una singură, căci
înaintea oricărei pluralităţi este unitatea. » (p. 53)
« Cuvântul
nu este în afara înţelepciunii. Căci Cuvântul Celui preaînţelept este în Înţelepciune,
iar în Cuvânt, Înţelepciunea, și nimic nu este în afara ei. Căci
pe toate le cuprinde Înţelepciunea cea nesfârșită. » (p. 56)
« Fiindcă
Dumnezeu Creatorul creează toate prin Înţelepciune, El este, cu necesitate, Înţelepciunea
înţelepciunii create. Căci înainte de orice făptură este Înţelepciunea, prin care
orice lucru creat este ceea ce este. » (p. 56-57)
« Socot că
este foarte adevărat că toţi oamenii, prin natura lor, doresc Înţelepciunea,
dat fiind că Înţelepciunea este viaţa intelectului ; el nu
poate trăi cu altă hrană decât adevărul și cuvântul vieţii sau pâinea lui
intelectuală, care este Înţelepciunea. Așa cum tot ce există dorește acel
lucru fără de care nu poate exista, tot astfel viaţa intelectuală dorește Înţelepciunea. »
(p. 58)
Nicicând
filozofii nu au crezut că este cu putinţă să fie mai mulţi zei, fără ca între
ei să fie unul mai presus, care să le stea înainte. Acesta singur este
începutul, de la care ceilalţi au tot ce au, și anume într-un mod mult mai
înalt decât este unitatea faţă de numere.
Cultul zeilor
mărturisește dumnezeirea. Niciodată vreun neam n-a fost atât de mărginit încât
să creadă în mai mulţi zei, fiecare dintre aceștia fiind socotit cauză primă,
începutul sau creatorul universului.
« Dumnezeu,
în calitate de Creator, este întreit și unul ; ca infinit, nu este nici
întreit, nici unul, nici nimic din cele ce pot fi spuse. Căci numele care se
atribuie lui Dumnezeu sunt luate de la făpturi, El fiind în sine de nespus și
mai presus de tot ceea ce se poate numi sau spune. Cei care i se închină lui
Dumnezeu trebuie să-l preamărească drept principiu al universului ; iar în
univers, care este unul, se află o mulţime de părţi, inegalitate și despărţire
– căci mulţimea stelelor, a arborilor, a oamenilor, a pietrelor se arată
simţurilor -, dar principiul întregii mulţimi este unitatea, de aceea Unitatea
veșnică este principiul mulţimii.
Cele trei
denumiri « matematice » pentru persoanele Sfintei Treimi :
Unitate, Egalitate și Legătura dintre ele.
În Dumnezeu, puterea este însăși realitatea, la fel
și potenţa absolută, care este și putere.
În Treime nu avem distincţie de esenţă.
Unitatea este
numită Tatăl, Egalitatea este Fiul,
Legătura – Duhul Sfânt. Se pot găsi și termeni mai simpli :
Unitate, Iditate (faptul de a fi acesta), Identitate. Sau : mintea, voinţa
și iubirea.
Treimea nu este
pluralitate, ci rodnicie.
Dacă este
adevărat că Dumnezeu are Cuvânt, adevărat este că acest Cuvânt este
Dumnezeu ; dacă este adevărat că Dumnezeu are Duh, adevărat este că Duhul
este Dumnezeu.
Raţiunea infinită
a tuturor lucrurilor este Dumnezeu.
În Dumnezeu, « a avea » coincide cu
« a fi ».
Dumnezeu este plăsmuitorul
tuturor, deci forma formelor.
« [...] în
Christos, natura omenească este unită cu Cuvântul sau natura dumnezeiască în
așa fel încât natura omenească nu trece în cea dumnezeiască, ci aderă atât de
indivizibil la ea încât prima devine persoană nu separat, în sine, ci în natura
divină, astfel încât însăși natura omenească, chemată la moștenirea vieţii
veșnice împreună cu cea dumnezeiască, să poată dobândi nemurirea în natura
dumnezeiască. » (p. 81)
Înţelepciunea divină este infinită sau absolută, în
vreme ce înţelepciunea omenească este « contractată », restrânsă,
mărginită, marcată de finitudine și, ca atare, pasibilă mereu de progres.
« Toate
lucrurile vremelnice se micșorează, doar cele intelectuale, niciodată.
Mâncarea, băutura, desfrâul și altele asemenea, dacă uneori plac, alteori nu
plac și sunt nestatornice. Însă știinţa, înţelegerea și privirea
adevărului cu ochii minţii plac întotdeauna. Şi, cu cât îmbătrânește
omul, cu atât mai mult îi plac acestea din urmă și, cu cât le dobândește mai mult,
cu atâta îi sporește dorinţa de a le avea. » (p. 98)
Fără
credinţă nu-i este cu putinţă nimănui să-i fie bineplăcut lui Dumnezeu.
Credinţa trebuie însă să lucreze, căci fără fapte este moartă.
« Poruncile
dumnezeiești sunt foarte scurte, bine cunoscute tuturor și aceleași pentru
toate neamurile. Iar lumina care ni le arată este creată împreună cu sufletul
raţional. Căci Dumnezeu vorbește în noi, spunând să-l iubim pe cel de la care
am primit fiinţă și să nu-i facem altuia decât ce vrem să ni se facă nouă.
Așadar, iubirea este împlinirea legii lui Dumnezeu, și toate legile se reduc la
ea. » (p. 108)
Despre Dumnezeul
ascuns – dialog între un păgân și un creștin
Omul se închină
lui Dumnezeu, pe care nu-L cunoaște.
Cunoașterea umană
este inevitabil conjecturală, o aproximare continuă, o dinamică asimptotică.
Orice este
cunoscut, dar nu prin acea cunoaștere prin care poate fi cunoscut, nu este
cunoscut în adevăr, ci în altceva sau în alt fel decât în el însuși. Prin
urmare, este lipsit de minte cel care crede că știe ceva cu adevărat, dar nu
cunoaște de fapt adevărul.
Neputând fi nimic
cunoscut cu adevărat, trebuie considerat cunoscător cel care știe că nu știe.
Ştim despre Dumnezeu că tot ceea ce știm despre El
nu este Dumnezeu și că orice am gândi nu este asemenea lui Dumnezeu, căci
Dumnezeu le depășește pe toate.
Dumnezeu nu este
nimic, pentru că acest « nimic » poartă numele de « nimic ».
Dumnezeu nu este
ceva, pentru că ceva nu înseamnă totul, iar Dumnezeu nu este mai degrabă ceva
decât totul.
Dumnezeu nu
poartă un nume, pentru că ceea ce poartă un nume este mic, iar cel a cărui
măreţie nu poate fi concepută cu mintea rămâne inefabil.
Dumnezeu nu este
temeiul contradicţiei, ci simplitatea anterioară oricărui temei.
Nu se poate spune
nici că Dumnezeu este nefiinţa, nici că nu este nefiinţa, și nici că este în
același timp nefiinţa. El este însă izvorul și originea tuturor începuturilor
celor ce sunt și celor ce nu sunt.
Dumnezeu scapă
oricărui concept.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire