Volumul "Opere complete"
Editura Paideia, Bucureşti, 1996
Traducere de Dumitru Stăniloae
Capitolul I. Toată lumina dumnezeiască îndreptându-se, cu
bunătate, în chip felurit, spre cele providenţiate, rămâne simplă; şi nu numai
atât, ci le şi uneşte pe cele luminate
Ierarhia bisericească imită ierarhia cerească.
Toate cele ce s-au dat fiinţelor cereşti, oamenilor li s-a
dat simbolic.
Capitolul II. În mod cuvenit, cetele dumnezeieşti şi cereşti
se arată prin simboale neasemenea lor
Scriptura s-a folosit, atunci când e evocat cetele cereşti,
de sfintele închipuiri poetice pentru minţile fără chipuri, ţinând seama de
mintea noastră.
Scriptura propune “chipuri ale celor fără chipuri şi forme
ale celor fără formă.” Un motiv al acestei abordări este faptul că noi
cunoaştem prin analogie, nu în mod direct.
Modul sfintei descoperiri este dublu: a) folosirea de
chipuri sfinte asemănătoare; b) forme neasemănătoare pentru ceea ce e cu totul
neasemănător şi de neînţeles.
Negaţiile privitoare la cele dumnezeieşti sunt adevărate,
iar afirmaţiile sunt nepotrivite. Descrierile prin închipuiri neasemănătoare
sunt mai potrivite ascunzimii celor tainice.
Proslăvirea dumnezeirii se face pornind de la cele ce se văd
cinstite, precum: soarele, steaua dimineţii, lumina, apele curgătoare, mirul,
piatra din capul unghiului.
Capitolul III. Ce este ierarhia şi care este folosul ei
“Ierarhia este, după mine, o sfinţită rânduială şi ştiinţă
şi lucrare asemănătoare, pe cât e cu putinţă, modelului dumnezeiesc şi înălţată
spre imitarea lui Dumnezeu prin luminările date ei de la Dumnezeu pe măsura ei.
Iar frumuseţea dumnezeiască, simplă, bună, este originea desăvârşirii, cu totul
neamestecată cu orice neasemănare cu ea şi împărtăşind fiecăruia după vrednicie
din lumina ei. Ierarhia desăvârşeşte prin slujirea cea mai dumnezeiască,
potrivit ei, în mod armonios, chipul celor ce participă la cele săvârşite.” (p.
19)
Scopul ierarhiei este asemănarea şi unirea cu Dumnezeu.
“Căci desăvârşirea fiecăruia din cei chemaţi în ierarhie
constă în a fi fost înălţat la imitarea lui Dumnezeu, pe măsura lui.” (p. 20)
Capitolul IV. Ce înseamnă numele îngerilor
Toate cele ce sunt se împărtăşesc prin existenţă de la
dumnezeire. Existenţa tuturor este dumnezeirea cea mai presus de existenţă.
Cetele îngereşti au fost făcute prima dată.
Legea ni s-a dat prin îngeri. Scriptura a venit tot prin
îngeri; fiinţele din planul al doilea au fost înălţate la Dumnezeu prin
fiinţele din planul întâi.
Despre Domnul Iisus îngerii au ştiut înaintea oamenilor.
Capitolul V. Pentru ce toate fiinţele cereşti se numesc în
comun îngeri
Treptele mai presus de lume sunt numite după treapta de jos,
pentru că toate cele deasupra ei conţin puterile treptei de jos.
Capitolul VI. Care este primul ordin al fiinţelor cereşti,
care este al doilea şi care al treilea
“Deci noi nu vom grăi din proprie mişcare. Ci vom înfăţişa
vederile îngereşti câte au fost contemplate de sfinţii scriitori ai Scripturii,
după cum am fost învăţaţi tainic despre ele, potrivit cu felul în care suntem
noi.” (p. 23)
Scriptura vorbeşte despre 9 cete îngereşti, în trei ordine
întreite. Cel mai sus se află: Tronurile, Heruvimii şi Serafimii. Intermediar
se găsesc: Stăpânii, Domnii şi Puterile. Mai aproape de noi sunt: Îngerii,
Arhanghelii şi Începătorii.
Capitolul VII. Despre Serafimi, Heruvimi şi Tronuri şi
despre prima ierarhie
Orice numire dată minţilor cereşti redă însuşirea de chip
dumnezeiesc a fiecăruia.
Serafimii sunt cei care ard, sau cei care încălzesc.
Heruvimii sunt bogăţia înţelepciunii.
Tronurile sunt cele care încălzesc şi cele ce revarsă
înţelepciunea.
Serafimii, Heruvimii şi Tronurile sunt minţi văzătoare
spiritual, nu contemplativi ai vederilor spirituale prin intermediul
simbolurilor sensibile.
Prima ierarhie a minţilor cereşti este curată, luminată şi
desăvârşită. Acestea sunt rodul împărtăşirii de fiinţa dumnezeiască.
“Dar cântările de laudă ale acestei ierarhii ne mai învaţă
că dumnezeirea este o monadă şi o unitate în trei ipostasuri, ce-şi revarsă
purtarea de grijă de necuprinsă iubire peste întreaga creaţiune, de la fiinţele
cele mai presus de ceruri, până la existenţele cele mai depărtate ale acestui
pământ, pentru că este obârşia şi cauza a toată existenţa şi cuprinde toate
într-un mod mai presus de fiinţă, într-o îmbrăţişare necuprinsă.” (p. 26)
Capitolul VIII. Despre Domnii, Puteri şi Stăpânii şi despre
treapta ierarhică de mijloc
Fiecare numire a fiinţelor mai presus de noi descoperă
însuşirile lor asemănătoare cu Dumnezeu.
Numirea care descoperă Domniile arată înălţimea nerobită şi
liberă de toată dorinţa după cele de jos, deasupra a toată înrobirea ce
micşorează, nesilită la nicio coborâre şi ridicată peste orice neasemănare.
Numele Stăpâniilor arată buna rânduială a celor care nu se
folosesc rău, în chip necuvenit şi tiranic, de puterile stăpânirii ce li s-a
dat.
Capitolul IX. Despre Începătorii, Arhangheli şi Îngeri sau
despre cea din urmă treaptă a ierarhiilor cereşti
Ordinul revelator al Începătoriilor, Arhanghelilor şi
Îngerilor călăuzeşte ierarhiile omeneşti.
Despre contactul tuturor popoarelor cu Dumnezeu: “Fiindcă
nici asupra altor neamuri (dintre care şi noi ne-am înălţat la oceanul
nemărginit şi îmbelşugat şi la dispoziţia tuturor, al luminii dumnezeieşti
începătoare, revărsată prin dăruire) n-au stăpânit zei străini. Ci Unul era
Stăpânul lui Dumnezeu. Şi spre El i-a înălţat pe cei ce l-au urmat prin îngerii
care împlinesc slujirea ierarhică pentru fiecare neam. Şi pe Melchisedec
trebuie să-l înţelegem ca ierarh preaiubitor de Dumnezeu, nu al celor ce nu
sunt, ci al lui Dumnezeu cel preaînalt, al Celui ce este cu adevărat. Căci
înţelepţii în cele dumnezeieşti nu l-au numit pe Melchisedec numai de Dumnezeu
iubitor, ci şi preot, ca să arate celor înţelegători că acela nu se îndrepta
numai el spre Dumnezeu Cel cu adevărat existent, ci conducea şi înălţarea
altora ca ierarh spre adevăratul şi singurul Început dumnezeiesc.” (p. 29)
Capitolul X. Repetarea şi rezumarea bunei ordine îngereşti
“Toate cetele sunt decoperitoare şi vestitoare ale cetelor
dinaintea lor. Cele mai înalte sunt descoperitoare şi vestitoare ale lui
Dumnezeu care le mişcă. Celelalte, pe măsura lor, ale celor mişcate mai înainte
de Dumnezeu. Căci armonia mai presus de fiinţă a tuturor a cugetat mai înainte
buna şi sfânta ordine şi conducerea încredinţată fiecăreia dintre cetele
raţionale şi înţelegătoare aşa de mult, încât fiecare dintre cetele ierarhice
susţine alte trepte sfinţite.” (p. 30)
Fiecare minte cerească şi omenească are în sine treptele şi
puterile prime şi mijlocii şi ultime, primele arătându-se faţă de celelalte ca
înălţimi proprii, pe măsura fiecăreia, în iluminările lor ierarhice.
Capitolul XI. Pentru ce toate fiinţele îngereşti se numesc
în comun Puteri cereşti
Se poate spune că fiinţele mai înalte se împărtăşesc în
întregime de lumina cea sfântă, iar cele din urmă nicidecum, asemenea acelora.
Căci cele din urmă nu se împărtăşesc de însuşirile întregi ale celor mai presus
de ele.
Toate minţile dumnezeieşti se împart în trei: în fiinţă,
putere şi lucrare.
Capitolul XII. Pentru ce ierarhii dintre oameni se numesc
îngeri
Precum cele dintâi au cu prisosinţă însuşirile sfinte ale
celor mai de jos, aşa cele din urmă au pe cele ale celor mai de jos, aşa cele
din urmă au pe cele ale celor de mai înainte, dar nu la fel, ci în mod mai
redus.
Acelea dintre fiinţele înţelegătoare şi raţionale care sunt
întoarse cu toată puterea în întregime spre unirea cu Dumnezeu şi tind spre
iluminările dumnezeieşti, pe cât se poate, fără sfârşit, prin imitarea după
putere a lui Dumnezeu sunt, dacă e îngăduit să spunem aceasta, învrednicite şi
ele de acelaşi nume cu Dumnezeu.
Capitolul XIII. Pentru ce se spune că proorocul Isaia a fost
curăţit de Serafimi
“[...] curăţia şi toate lucrările au început în Dumnezeu,
care strălucesc din Dumnezeu prin primele fiinţe, se transmit tuturor
celorlalte pe măsura împărtăşirii fiecăreia de sfintele lucrări dumnezeieşti.
De aceea a şi atribuit lucrarea curăţitoare în chip arzător, după Dumnezeu,
Serafimilor.” (p. 34)
Capitolul XIV. Ce înseamnă numărul îngerilor ce ni s-a
predat
Cetele fiinţelor îngereşti sunt pentru noi nenumărate.
Capitolul XV. Ce sunt chipurile plăsmuite ale Puterilor
cereşti; ce este chipul focului, ce este duhul omenesc, ce sunt ochii, nările,
urechile; ce sunt gurile, ce este pipăitul, ce sunt genele, ce sprincenele; ce
este vigoarea, ce sunt dinţii, ce umerii, ce sunt coatele şi mâinile, ce este
inima, ce pieptul, ce spatele; ce sunt picioarele, aripile, ce e înfăţişarea
goală, ce îmbrăcămintea, ce veşmântul strălucitor, ce e veşmântul preoţesc, ce
sunt cingătoarele, ce toiegele, ce lăncile, ce securile, ce frânghiile, formele
geometrice; ce sunt vânturile, ce norii, ce e arama, ce este electronul, ce
sunt corurile, ce aplauzele, ce culorile feluritelor pietre; ce e chipul de
leu, chipul de bou, chipul de vultur, ce sunt caii, ce sunt feluritele culori
ale cailor; ce sunt râurile, ce sunt carele, roţile, ce e zisa bucurie a
Îngerilor
Scriptura cinsteşte mai mult decât toate chipul focului (roţi
de foc, animale arzătoare, bărbaţi fulgerători, Tronuri de foc, Serafimi
arzători etc).
Fiinţele cereşti se prezintă şi cu chipul omului.
Fiecare dintre organele omului, dacă este chip al
dumnezeirii, atunci simbolizează funcţia pe care organul o îndeplineşte în mod
obişnuit, atribuită unei fiinţe cereşti tot în mod simbolic.
“Şi, în general, minţii străvăzătoare nu-i va fi greu să
vadă în ele o potrivire a celor văzute cu cele nevăzute.” (p. 37)
Chipul leului e puterea conducătoare, vigoarea, tăria
nezdrobită. Chipul taurului arată tăria, vigoarea, pavăza apărătoare. Chipul
vulturului arată iuţimea şi uşurinţa în dobândirea hranei. Chipul cailor arată
sprinteneală şi ascultare.
“[...] bărbăţia spirituală, a cărei ultimă formă este mânia.”
1 commentaire:
superb
Enregistrer un commentaire