“[...] a afirma că Dumnezeu pedepseşte şi iartă în funcţie
de bunul Său plac înseamnă, nu că El este arbitrar, ci că ‘bunul plac’ reprezintă
motive care scapă înţelegerii noastre limitate; iar a spune că Dumnezeu este
cauza răului înseamnă, nu că El îl doreşte qua rău, ci că El îl produce
indirect ca pe un fragment – sau ca pe un element infinitezimal constitutiv – a
unui ‘bine mai mare’, ale cărui dimensiuni compensează şi absorb pe cele ale
răului. [...] Prin definiţie, orice rău este ‘parte’ şi niciodată ‘întreg’; iar
aceste negaţii sau privaţiuni fragmentare care sunt diferitele forme ale răului
sunt inevitabil datorate faptului că lumea, nefiind Dumnezeu şi fiind
incapabilă să fie Dumnezeu, este cu necesitate situată în afara lui Dumnezeu.
Dar din punctul de vedere al funcţiei sale cosmice şi fiind în mod necesar
elemente ale unui bine total, răul este într-un anumit sens integrat în bine,
şi din acest punct de vedere este posibil să spunem că metafizic vorbind răul
nu există; noţiunea de rău presupune de fapt o viziune fragmentară asupra
lucrurilor, caracteristică creaturilor, care sunt ele însele fragmente; omul
este o ‘totalitate fragmentară’.” (Frithjof Schuon, Dimensiuni ale islamului)
25 novembre 2017
Frithjof Schuon, Despre bunul plac al lui Dumnezeu şi despre Dumnezeu ca sursă a răului (fragment)
Publicat de Radu Iliescu la 3:08 PM
Etichete: fragment, Schuon Frithjof
Inscription à :
Publier les commentaires (Atom)
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire