22 décembre 2018

Ananda K. Coomaraswamy, Despre Eternul El (fragment)

“De aceea, nu pot crede că vreo formă religioasă este pregătirea pentru alta. O astfel de perspectivă mi se pare analoagă erorii de a crede că un stil artistic este pregătirea pentru o dezvoltare mai înaltă care îi urmează. Sunt mai degrabă în acord cu ideea musulmanilor că toţi marii profeţi de la Adam la Muhammad sunt egali, dar fiecare este profet pentru timpul şi locul său; şi desigur cu splendida afirmaţie a Sfântului Augustin că religia adevărată pe care cei din vechime au avut-o întotdeauna a început să fie numită ‘creştinism’ doar după naşterea temporală a lui Hristos (desigur, ştiu că a revenit asupra acestei afirmaţii, dar cred că în acest caz primul gând a fost cel mai bun).

În toate lucrările mele mă străduiesc să nu afirm niciodată un element doctrinar anume fără să citez în sprijinul autorităţii sale din surse creştine, islamice, hinduse şi desea altele; şi subliniez că nu există nimic neobişnuit în raport cu hinduismul şi buddhismul în afara ‘culorii locale’. Aşadar, aşa cum am spus adesea, sunt de partea dumneavoastră, deşi nu sunteţi cu totul de partea mea.


Sunt departe de a nega faptul că Hristos este ‘moştenitorul tuturor lucrurilor’. Totuşi, am o problemă legată de cine este Hristos; dacă, de exemplu, Socrate n-a fost şi el ‘Hristos’. Un prieten romano-catolic a vorbit despre Ramakrishna ca despre un alter Christus; şi pun asta în paralel cu cuvintele lui Lama Wangyal (către Marco Pallis, care i-a vorbit despre Hristos): ‘Văd că a fost un adevărat Buddha’. Printre ei, nu pot ierarhiza diversele manifestări ale ‘Eternului Avatar’; mă gândesc la El ca la unul şi acelaşi în toate ipostazele. Este o mare plăcere pentru oricine să simtă că nu trebuie să-şi compare propria formă religioasă cu altele în termeni de mai mare sau mai mic. Desigur, nu este vorba despre ‘bunul plac’, pentru că fac distincţia între ‘ortodoxie’ şi ‘erezie’; nu este nici ‘sincretism’, pentru că în ciuda asemănării fundamentale, nu cred că formele religioase pot fi ‘mixate’ cu vreun câştig.” (Ananda K. Coomaraswamy, scrisoare către Părintele Columba Carey-Elwes, profesor la Ampleforth College, Anglia)

Aucun commentaire: