Individualismul
inerent teoriei protestante a liberului arbitru a fost legat de un alt aspect
al umanismului modern: raţionalismul. Individul care a lichidat tradiţia
dogmatică şi principiul autorităţii spirituale pretinzând că deţine în sine
capacitatea discernământului just, se orientează progresiv spre cultul a ceea
ce este în cazul lui, ca fiinţă omenească, baza oricărei judecăţi, adică
raţiunea, făcând din ea măsura oricărei certitudini, adevăr şi normă. Este
exact ce s-a întâmplat în Occident după Reformă. Desigur, raţionalismul exista
deja în Elada (cu substituirea socratică a realităţii cu conceptul de
realitate) şi în Evul mediu (cu teologia redusă la filosofie). Dar începând cu
Renaşterea raţionalismul se diferenţiază, îşi asumă, în curentele sale cele mai
importante, un nou caracter, din speculativ a devenit agresiv, până într-acolo
încât a dat naştere enciclopedismului, criticii antireligioase şi
revoluţionare.
Trebuie
semnalate în egală măsură, în această privinţă, efectele proceselor ulterioare
de involuţie şi inversiune, care prezintă un caracter net sinistru al faptului
că vizează anumite organizaţii subzistente de tip iniţiatic: este cazul
Iluminaţilor şi al masoneriei moderne. Superioritatea, în raport cu dogma şi
formele occidentale de tip pur religios, pe care o conferă iniţiatului posesia
iluminării spirituale, este de acum revendicată de cei care apără dreptul
suveran al raţiunii şi aparţine tocmai organizaţiilor în cauză unde se fac
instrumentele acestei inversiuni, până la transformarea grupurilor cu care se
conectează în instrumente active ale difuzării gândirii antitradiţionale şi
raţionaliste. Se poate cita, în această privinţă, cu titlu de exemplu deosebit
de sugestiv, rolul pe care masoneria l-a jucat în revoluţia americană, precum
şi în pregătirea ideologică subterană a Revoluţiei franceze şi a unui mare
număr de revoluţii ulterioare (Spania, Italia, Turcia, etc.). Aşadar, nu numai
prin intermediul influenţelor generale, ci şi prin intermediul unor centre
precise de acţiune concertată servind drept suport s-a format ceea ce se poate
numi frontul secret al subversiunii mondiale şi al contra-tradiţiei. (Julius
Evola, Revolta împotriva lumii moderne)
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire