“Agnosticul şi ateul sunt liberi să-şi amputeze un membru,
dar nu pot, refuzând să creadă în Transcendent, să se debaraseze de elementele
psihice a căror funcţionare normală este să fie vehiculele aspiraţiei către
Transcendent. Se poate explica o mare parte din absurditatea lumii moderne prin
prezenţa, în inima şefilor şi a altora, a unei abundenţe de substanţă psihică
superfluă. Pericolul acestei substanţe “inutilizate” este cu atât mai mare cu
cât ea conţine elementele care sunt în ele însele cele mai preţioase şi mai
puternice ale sufletului. Şi chiar în afara ateilor şi agnosticilor, religia
semi-agnostică şi destul de călduţă care caracterizează cea mai mare parte a “formatorilor
de opinie” ai Occidentului modern, în măsura în care au o religie oarecare,
este incapabilă să deschidă ferestrele sufletului şi să-şi croiască o cale
către cele mai înalte aspiraţii ale sale care, în consecinţă, sunt într-un fel
date peste cap şi cad la nivelul aspiraţiilor terestre legitime, aducând
deformări şi haos, şi sufocând sub o grămadă de visuri sentimentale şi total
irealiste cea mai mare parte valabilă a ceea ce un realism rezonabil ar putea
împlini dacă ar fi lăsat de capul lui. E ca şi cum o pasăre, refuzând sau fiind
incapabilă să zboare, s-ar împiedica călcând fără încetare pe propriile aripi.
Dintre toate aceste virtuţi, care sunt de fapt aripile sufletului, ceea ce
rămâne din credinţă este un fanatism rigid al pseudo-religiei evoluţiei şi
progresului, tot ceea ce rămâne din speranţă este un optimism grotesc care abordează
viitorul cu nasul pe sus, în mijlocul unor ruine pe care refuză să le vadă, şi
însoţit de minuscule şi nesigure aporturi ale “realizărilor” omeneşti, dintre
care multe sunt extrem de contestabile. Iar aceste două superstiţii sunt
agravate de un entuziasm pasionat care invadează mintea şi care, printr-o
absenţă totală a simţului proporţiilor, îi dezvăluie astfel căderea din
înălţimile sufletului şi arată că el este de fapt punctul cel mai înalt, adică
ceea ce în om doreşte cel mai mult Divinul, răsturnat şi îndreptat spre lumea
în care îşi risipeşte energiile, antrenând sufletul, din infatuare în
infatuare, în căutarea sa zadarnică a unui Absolut terestru.” (Martin Lings,
Credinţe vechi şi superstiţii moderne)
24 juin 2017
Martin Lings, Credinţe vechi şi superstiţii moderne (fragment - 5)
Publicat de Radu Iliescu la 4:59 AM
Etichete: fragment, Lings Martin
Inscription à :
Publier les commentaires (Atom)
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire