01 juillet 2020

Frithjof Schuon, Despre nobleţe şi sfinţenie (fragment)


“Nedreptatea e o încercare, dar încercarea nu e o nedreptate. Nedreptăţile vin de la oameni, în timp ce încercările vin de la Dumnezeu; ceea ce, din partea oamenilor, este nedreptate şi pe cale de consecinţă rău, este încercare şi destin din partea lui Dumnezeu. Avem dreptul, sau eventual datoria, de a ne lupta cu cutare rău, dar trebuie să ne însemnăm în faţa încercării şi să acceptăm destinul; cu alte cuvinte trebuie să împletim cele două atitudini, dat fiind faptul că orice nedreptate suferim din partea oamenilor este în acelaşi timp o încercare care ne vine de la Dumnezeu.


În dimensiunea orizontală sau terestră, poţi scăpa de rău luptând împotriva lui şi învingând; în dimensiunea verticală sau spirituală dimpotrivă, poţi scăpa, dacă nu de încercarea în sine, cel puţin de greutatea ei, şi asta acceptând răul ca voinţă divină transcenzându-l ca joc cosmic, aşa cum poţi transcende orice manifestare a Mayei. Căci vacarmul lumii nu intră în divina Tăcere, pe care noi o purtăm în străfundurile noastre şi în care se stinge sau se resoarbe, aşa cum fac accidentele în substanţă, în lume şi-n sine.

[...]

Să te depăşeşti – acesta este cel mai mare imperativ al condiţiei umane; şi mai există unul care-l anticipează şi concomitent îl prelungeşte: să te domini. Omul nobil este cel care se domină; omul sfânt este cel care se depăşeşte. Acestea sunt cele două dimensiuni – orizontala şi verticala – la care am făcut aluzie atunci când am vorbit despre nedreptăţi şi încercări: prima dimensiune este cea a omului terestru sau exterior, şi cea de-a doua, cea a omului ceresc sau interior. Obligaţia de a se domina, şi cu atât mai mult cea de a se depăşi, este înscrisă în inteligenţa şi voinţa omului, pentru că această inteligenţă este totală, şi această voinţă, liberă: total şi liber, sufletul omenesc nu are altă opţiune pozitivă decât de a se domina pentru a putea se depăşi. Inteligenţa şi voinţa noastră sunt pe măsura Absolutului, astfel încât vocaţia noastră de oameni se găseşte determinată existenţial prin această măsură; fără ea, omul n-ar fi om. Nobleţea şi sfinţenia sunt imperativele stării omeneşti.” (Frithjof Schuon, L’Esotérisme comme principe et comme voie)

Aucun commentaire: