25 mai 2020

Frithjof Schuon, Despre dovezile existenţei lui Dumnezeu (fragment)


“Dumnezeu este cea mai orbitoare dintre evidenţe. Orice lucru are un centru; deci ansamblul lucrurilor – lumea – are şi ea un centru. Noi suntem la periferia unui “ceva absolut”, şi acest “ceva” nu poate fi mai puţin puternic, mai puţin conştient, mai puţin inteligent ca noi. Oamenii cred că au “pământ solid” sub picioare şi că posedă o putere autentică; ei se cred perfect “acasă” pe pământ şi-şi atribuie multă importanţă, în condiţiile în care nu ştiu nici de unde vin, nici unde merg, şi sunt traşi prin viaţă ca de o coardă invizibilă.

Toate lucrurile sunt limitate. Or cine spune limitare, spune efect, şi cine spune efect, spune cauză; în felul acesta toate lucrurile, atât prin limitare cât şi prin conţinuturi, îl dovedesc pe Dumnezeu, Cauza primă şi nelimitată.


Sau încă: ce anume dovedeşte extrinsec Absolutul? Întâi de toate relativul, pentru că nu are sens decât în raport cu absoluitatea pe care o restrânge, şi în al doilea rând “absolutul relativ”, adică reflexia Absolutului în relativ. Întrebarea dovezilor intrinseci sau directe ale Absolutului nu are nevoie să fie pusă, dovada fiind în Intelectul însuşi şi în consecinţă în toată fiinţa noastră, atât de mult încât dovezile indirecte n-ar putea decât să joace rol de sprijin sau de cauze ocazionale; în Intelect, subiectul şi obiectul se confundă sau se întrepătrund într-un anumit sens. Certitudinea există practic, fără de care cuvântul n-ar exista; nu există deci niciun motiv s-o negăm pe planul intelecţiunii pure şi universale.” (Frithjof Schuon, L’Homme dans l’univers)

Aucun commentaire: