„Lucrările de
exegeză pe textul sacru au ceva monstruos, ca toate producţiile moderne.
Înţelegem că un astfel de desfrâu mental n-a putut să se nască decât în minţile
care ne-au fericit deja cu elucubraţiile nebuloase ale idealismului, şi trebuiau
apoi să ne strivească sub munţi de erudiţie şi de « cultură ». Protestantismul,
care rupsese cu Tradiţia, îşi găsea acolo evident curtea de joacă: idealismul
şi raţionalismul detronând « intelectul », nu mai rămânea decât să scruteze
Scripturile cu metode « ştiinţifice ». Dar cei care au scăpat de virusul
scientismului şi pozitivismului ştiu cât valorează ştiinţa modernă: strict
convenţională şi axiomatică în domeniul matematicii, empirică şi conjecturală
în cel al ştiinţelor anturii şi al ştiinţelor umane, ştiinţa modernă nu
constituie o cunoaştere veritabilă; ea nu ajunge la nicio certitudine, şi nu-şi
datorează succesul în ochii unui public materialist şi iubitor de plăceri decât
unor aplicaţii tehnice sau unor performanţe sportive aflate în slujba unor «
copii mari ». « Contemplativii », dacă mai există, nu pot decât să surâdă
văzând un astfel de bâlci.
Aplicarea
metodelor ştiinţifice moderne pe Sfânta Scriptură nu ajunge în general decât la
nişte concluzii negative sau în cel mai bun caz ipotetice, de ordinul
probabilităţilor, şi care nu pot da naştere decât la îndoială sau tulburare în
minte. Când Tradiţia ne învaţă că Pământul este plat şi pătrat şi că Cerul este
rotund, că stelele sunt « modalităţile corporale » ale Îngerilor, etc., această
Cosmologie constituie un cadru perfect adaptat Teologiei, datorită
simbolismului său natural şi omenesc. Nu este « omenesc » să crezi că Pământul
se învârte în jurul Soarelui, iar teoriile lui Galilei şi ale lui Copernic
constituiau un fel de « esoterism » a cărui vulgarizare nu putea decât să
dăuneze sufletului poporului. E foarte uşor să judecăm copacul după fructele
lui! Astăzi, unii scriitori nu ezită să afirme că în prezenţa Televiziunii, a
Calculatorului şi a călătoriilor pe Lună, omul obişnuit nu mai poate crede în
Dumnezeu! El nu mai poate crede decât în Om! Pseudo-teologiile « morţii lui
Dumnezeu » se înscriu perfect în acest context psihologic.
La fel, atunci când
Tradiţia ne învaţă că Pentateuhul a fost scris de Moise, că Epistola către
Evrei ne vine de la Sfântul Paul, că Corpus dionysiacum este de la Sfântul
Denis Areopagitul, etc., ea creează climatul de naivitate şi de credibilitate
indispensabil atât celor simpli, cât şi celor cărora « aceste lucruri » le-au
fost revelate, în vreme ce au fost ascunse savanţilor (Matei XI, 25).
Toată Sfânta
Scriptură, Arta sacră, Legenda de aur, « folklorul » sunt, ca să spunem aşa,
impregnate de naivitate, opusul suficienţei pretenţioase a savanţilor. Desigur,
există diferite « niveluri » de naivitate: « Fiţi precauţi ca şerpii şi
nevinovaţi precum porumbeii » spune Evanghelia (Matei X, 16). Trebuie să fii «
naiv » în raport cu spiritualul şi « precaut » faţă de lume. Cu alte cuvinte,
cine este cel mai « naiv »: cel care crede că Moise a scris Pentateuhul sau cel
care se încrede în metodele ştiinţei moderne?”
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire