„Ar fi foarte
usor să se constate în acest moment efectele acestei decadenţe şi ale aceste «
obscurări » a intelectualităţii veritabile în toate domeniile. Mai întâi este
predominanţa raţiunii asupra intelectului pur, cu apariţia tuturor sistemelor
filosofice, pentru a ajunge în cele din urmă la aberaţiile scientismului şi ale
pozitivismului, şi în cele din urmă la negaţia raţiunii însăşi, care era doar o
palidă reflecţie a intelectualităţii veritabile. Această abdicare a raţiunii
apare cu predominanţa sentimentalismului, a acţiunii de dragul acţiunii şi a
cercetării exclusive a « fenomenului » perceptibil prin intermediul organelor
de simţ. În filosofie sunt aberaţiile agnosticismului, naturalismului, pragmatismului,
evoluţionismului şi ale sensualismului; ştiinţa însăşi, devenită exclusiv «
profană » se disperează în detalii şi ipoteze indefinite care, în lipsă de
principii, sunt condamnate să dispară foarte rapid. În viaţa curentă, predomină
schimbarea, agitaţia, zgomotul. Religia însăşi este atinsă de această nevoie de
mişcare: doctrina pură a trecut pe planul doi pentru a face loc « moralismului
» şi « sentimentalismului », ceea ce se traduce mai ales printr-un prozelitism
extravagant şi prin divagaţiile « pseudo-misticismului » sub toate formele
sale. Protestantismul care, în lipsa unei doctrine, abundă în acest sens,
constituie o etapă avansată pe calea degenerescenţei creştinismului. Dar
maximum decadenţei, în care se manifestă căutarea « fenomenului », dorinţa de «
consolări sensibile », prozelitismul şi propaganda cea mai vulgară, concomitent
cu absenţa oricărei doctrine demne de acest nume, şi-a găsit expresia în invenţiile
cele mai recente, care sunt tocmai formele diverse ale ocultismului,
spiritismului şi teosofismului. Culmea aroganţei apărătorilor acestor doctrine
în privinţa naivităţii adepţilor lor, mai ales femei, minţi slabe sau bolnavi,
este de a vrea să dea o aparenţă de adevăr pretinselor lor doctrine făcându-le
să derive din teoriile metafizice ale Indiei, pe care le interpretează în
sensul propriilor tendinţe.”
14 janvier 2017
Abatele Henri Stéphane, Introducere în esoterismul creştin, Tratatul XIII.3 Despre teoriile teosofiste, (fragment)
Publicat de Radu Iliescu la 8:39 AM
Etichete: fragment, Henri Stéphane
Inscription à :
Publier les commentaires (Atom)
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire