“Fiinţa divină conţine toate posibilităţile spirituale şi în
consecinţă toate arhetipurile religioase şi mistice; iar proiectându-le în
existenţă, îl priveşte pe fiecare cu o Privire deosebită şi potrivită; într-un
sens analogic s-a spus că îngerii vorbesc fiecăruia în limba pe care fiecare o
înţelege. Această “Privire” sau acest “Chip” constituie un fel de nouă “subiectivitate
divină”, subordonată lui Dumnezeu în sine şi transmiţând-o într-un mod adecvat
omului; în acelaşi fel lumina incoloră, fără a înceta să fie lumină,
proiectează culorile curcubeului; şi tot la fel apa, transformată în gheaţă, dă
prilejul unor cristalizări şi în consecinţă unor manifestări diferite şi chiar
opuse. Dacă există un conflict între religii, confesiuni, căi, este din cauză
că există o concurenţă între arhetipuri: acestea nu ar putea fi pe deplin
contradictorii, - aparenta opoziţie între culorile roşie şi verde se resoarbe
tocmai în originea lor incoloră, - dar se
exclud totuşi unul pe celălalt, cu excepţia centrelor, prin definiţie informale
şi conducând spre lumina pură.
Este important să înţelegem că Ipostaza-Chip sau –Privire nu
este o abstracţie, ci ea este dimpotrivă o autodeterminare divină concretă în
vederea unui receptacul uman unic sau colectiv; şi că ea proiectează, în Mâyâ
umană, un întreg univers particular având propriile legi, propriile
posibilităţi, propriile miracole. În acest sens se poate spune că să-ţi schimbi
religia e totuna cu a-ţi schimba lumea; şi a înţelege ca fenomen o religie
diferită de a ta, este înainte de toate a pricepe că este o lume şi nu doar un
continet, deşi desigur există niveluri de stranietate sau de diferenţă, şi în
consecinţă în sentimentul de înstrăinare pe care-l poate inspira un climat
religios străin.”
Etudes
Traditionnelles, no. 484, 1984
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire